تجارت الکترونیک و شاخههای متعدد آن در قرن حاضر به ضرورتی انکارناپذیر مبدل و باعث تغییرات شدید و عمده در روند مبادله کالا خصوصاً بازاریابی شده است. ظهور مقولههای گوناگون در تجارت الکترونیک مانند بازاریابی الکترونیک، فروشگاه الکترونیک، بازار الکترونیک و ارتباطات مجازی تنها بخشی از مدلهای مورد استفاده در دنیای کسب و کار الکترونیک میباشد. یکی از شیوه های جدید در خرده فروشیهای غیرفیزیکی، خرید اینترنتی است. تجارت الکترونیک باعث جهانی شدن هر چه بیشتر تجارت، برداشته شدن محدودیتهای زمانی و مکانی، ایجاد اشتغال، کاهش تورم، گسترش پوشش بازار، کاهش قیمت منابع جهت خرید، افزایش درصد فروش، ارتقاء بهرهوری، کاهش چشمگیر هزینههای معاملاتی و ایجاد امکان فعالیت برای بنگاههای کوچک و متوسط و … خواهد شد (شیرخدایی،1384،23).
در ایران شرکتهای بسیاری را میتوان یافت که در پی انتخاب تجارت الکترونیک یا گسترش آن
میباشند. همچنین از آنجایی که در کشور، استفاده از اینترنت به گستردگی استفاده آن در جوامع غربی نمیباشد، اهمیت بررسی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه خرید اینترنتی افزایش می یابد.
1-2. بیان مسئله
نگرش مثبت مصرفکنندگان درخصوص خرید اینترنتی و شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل خریداران، کلید بقاء و سودآوری فروشندگان اینترنتی دربازار رقابتی حاضر است. باتوجه به آمار سال 2009 اینترنت ورد استیت، ایران در خاورمیانه با 32 میلیون کاربر رتبه نخست را از نظر تعداد کاربران اینترنتی دارا می باشد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته و برآورد آمار مرکز اطلاعات بازار(MIC) وابسته به مؤسسه صنایع اطلاعاتی(III) تعداد کاربران اینترنت که در طول سالهای اخیر اقدام به خرید اینترنتی نموده اند افزایش چشمگیری داشته است) پویی لای و همکاران، 2007، ص 774). این امر نشان از این دارد که اینترنت قطعاً به عنوان یک کانال بسیار مهم در فرایند خرید تلقی شده است. با این حال، بر خلاف پیشرفتهای چشمگیر در کسب و کار خرید برخط، بیشتر تحقیقات در خصوص انگیزههای خرید اینترنتی متمرکز بر انگیزه سودمندی گرایی است که در ارتباط با خرید اینترنتی به عنوان یک تجربه خرید عقلایی مطرح میباشد. انگیزه خرید از نقطه نظر سودمندیگرایی تنها شامل تهیه محصول یا تکمیل مأموریت است.
با رواج خرید لذت گرایانه در خریدهای غیر برخط برخی پژوهشگران شروع به کاوش ارزشهای اجتماعی و عاطفی کسب شده در طی فرایند خرید فیزیکی کردهاند و به شناسایی عوامل انگیزشی خرید لذتگرایانه در خریدهای فیزیکی پرداختند، در حالی که جنبه عاطفی انگیزه خرید اینترنتی به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. افراد دانشگاهی معتقدند که صرفاً بررسی اینکه آیا محصول تهیه شده یا ماموریت خرید به اتمام رسیده است برای نشان دادن انگیزه خرید کفایت نمیکند و نمیتوان از انگیزه رضایت عاطفی و احساسی در طی فرایند خرید چشم پوشی کرد)پویی لای و همکاران،2007، ص 775). بنابراین، در این تحقیق جنبههای عاطفی خرید برخط همراه با جنبههای عقلایی خرید به عنوان عوامل اثر گذار در خریدهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به اینکه تجارت الکترونیک B2C فرصتهای بی شماری را برای داد و ستد ایجاد کرده است هنوز سوالاتی در باره انگیزههای خرید مصرف کنندهگان خرید اینترنتی در مقابل خرید سنتی وجود دارد. بدیهی است که بررسی عوامل انگیزشی موثر بر خرید اینترنتی میتواند به شناسایی این عوامل و تلاش جهت تقویت آنها منجر شود. بنابراین سوال اصلی که این تحقیق به دنبال پاسخگویی به آن میباشد این است که آیا عوامل انگیزشی سودمندیگرایی و لذتگرایی با تمایل به خرید اینترنتی مصرف کنندهگان رابطه دارد؟
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق
در دهه اخیر تغییرات هیجان انگیزی در شیوه تجارت به وجود آمده است. کلید این تغییرات، جهانی شدن میباشد که به پیشرفت سریع
فناوری موبایل و اینترنت کمک کرده است. تأثیر اینترنت روی عملیات تجاری بسیار گسترده است. خلق ارزش بطور فزایندهای بر اساس خلاقیت و نوآوری استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است.به طور کلی اینترنت سه کارکرد اصلی دارد.
- به عنوان ابزاری برای ارتباطات مثل ایمیل، ICQ و…
- ابزاری برای بدست آوردن اطلاعات از قبیل پایگاه های برخط، کتابخانههای الکترونیکی،….
- به عنوان سرگرمی (تسانگ و تسی ، 2005، صص 1040-1039).
این در حالی است که جنبه تجاری اینترنت نیز به قدری گسترش یافته است که میتوان آن را جداگانه مطرح و به تجزیه و تحلیل آن پرداخت.
فناوری اطلاعات(IT) در سه حوزه کلیدی تأثیر گذاشته است: صرفهجویی در وقت، غلبه بر مرزهای جغرافیایی و بازسازی روابط.به طوری که برای بسیاری از شرکت های تجاری ایده استفاده از تکنیک های تبلیغات و بازاریابی نوین برای بازار جهانی گسترش پیدا کرده است (تسانگ و تسی، 2005، ص1040).
با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات در امور مختلف زندگی، یکی از مباحث طرح شده، شیوه انجام مبادلات از طریق اینترنت است که مورد توجه بسیاری از سازمانها و مشتریان قرار گرفته است. مزایای فراوان ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات، مواجهه کشور با تهدید جا ماندن از سایرکشورها درحوزه دنیای الکترونیک و حذف موانع توسعه در صورت استفاده مناسب از فناوری اطلاعات ازجمله دلایل اولیه اهمیت آمادگی الکترونیکی درحوزه های مختلف در کشور میباشد. آنچه مسلم است آن است که در آیندهای نه چندان دور، خرید از طریق شبکههای اینترنتی یکی از هنجارهای اجتماعی خواهد شد. که در این میان فروشگاههای مجازی، نمونه های تمام عیار آن خواهد بود. حجم فروش از طریق شبکههای اینترنتی و رایانهای اگرچه درصد کوچکی از فروش کل کشور را تشکیل می دهد اما روند موجود حکایت از وقوع جهشهای فزاینده در عرصه کسب و کارهای اینترنتی دارد (جعفر پور و رحمان سرشت،1388). هر چند تحقیقات گستردهای پیرامون انگیزش خرید اینترنتی به منظور شناخت وسیعتر مشتریان خرید برخط در کشور های پیشرفته صورت گرفته است ولی این موضوع در ایران دارای سابقه و پشتوانه غنی و در عین حال کاربردی نمی باشد.
امروزه فرصتهای بسیار زیادی برای بهبود در حوزه اتمام معاملات وجود دارد. یکی از موانع بسیار مهمی که در مقابل رشد خرده فروشی اینترنتی وجود دارد مربوط به ناشناخته ماندن عوامل انگیزشی مشتریان خرید برخط می باشد. چه این نگرانی به صورت واقعی یا تصور باشد طبق تحقیقات گذشته نسبت تعداد تعاملات اینترنتی که به اتمام می رسد تا تعاملاتی که به نتیجه نمی رسد خیلی کم می باشد در نتیجه شناسایی انگیزههای خرید اینترنتی کلید موفقیت مدیران بازاریابی است که مشتریان را به این نوع خرید دعوت می کنند.
1-4. اهداف تحقیق
1-4-1. هدف اصلی
هدف اصلی تحقیق شناسایی رابطه عوامل انگیزشی سودمندی گرایی و لذتگرایی با تمایل خرید اینترنتی می باشد.
1-4-2. اهداف فرعی
اهداف فرعی تحقیق به شرح زیر می باشد:
- شناسایی رابطه صرفه جویی در هزینه با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه راحتی با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه انتخاب با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه دسترسی به اطلاعات با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه اجتماعی نبودن با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه سفارشی بودن محصول و خدمت با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه ماجراجویی با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه اجتماعی بودن با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه ایده با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه ارزش با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه تسلط بر موقعیت با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه انگیزه سودمندیگرایی با تمایل به جست و جو در خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه انگیزه لذتگرایی با تمایل به جست و جو در خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه انگیزه سودمندی گرایی با تمایل به خرید در خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه تمایل به جست و جو با تمایل به خرید در خرید اینترنتی.
- شناسایی رابطه انگیزه لذتگرایی با تمایل به خرید در خرید اینترنتی.
1-5. فرضیات تحقیق
1-5-1. فرضیه اصلی
عوامل انگیزشی سودمندی گرایی و لذتگرایی با تمایل خرید اینترنتی رابطه دارد.
1-5-2. فرضیات فرعی
- صرفه جویی در هزینه با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- راحتی با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- انتخاب با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- دسترسی به اطلاعات با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- اجتماعی نبودن با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- سفارشی بودن محصول و خدمت با انگیزه سودمندی گرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- ماجراجویی با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- اجتماعی بودن با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- ایده تأثیر با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- ارزش با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- تسلط بر موقعیت با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه دارد.
- انگیزه سودمند گرایی با تمایل به جست و جو در خرید اینترنتی رابطه دارد.
- انگیزه لذتگرایی با تمایل به جست و جو در خرید اینترنتی رابطه دارد.
- انگیزه سودمندی گرایی با تمایل به خرید در خرید اینترنتی رابطه دارد.
- تمایل به جست و جو با تمایل به خرید در خرید اینترنتی رابطه دارد.
- انگیزه لذتگرایی با تمایل به خرید در خرید اینترنتی رابطه دارد.
E-commerce
Internet shopping
Internet World State
Market Information Center
Institute of Information Industries
Pui-Lai et al;
Utilitarian motivation
Hedonic motivation
business-to-consumer
[10] Tsang and Tse
Information technology