لجستیک درصد زیادی از مباحث مدیریت زنجیرهی تامین را شامل میشود، این موضوع شامل اجزایی چون مدیریت خدمات به مشتری، پیشبینی و برآورد، مدیریت موجودی، تهیه وتامین مواد، مدیریت سفارشات، جابجایی مواد وتجهیزات، بستهبندی، حمل ونقل وترافیک، نگهداری وانبارداری، خدمات پس از فروش، فناوری اطلاعات و ارتباطات و… است.
دربین این مباحث شاید بتوان انبارداری و ذخیرهسازی را یکی ازقدیمیترین و پرطرفدارترین مباحث دانست که به همراه موضوع توزیع و حملونقل بیش از نیمی از مطالب مربوط به لجستیک را پوشش میدهد. در این راستا معمولا هر سازمانی که پس از حیطهی تولید به انجام بهبود در حیطههای لجستیکی وغیرتولیدی فکر کند، معمولا انبارداری و ذخیرهسازی را به عنوان یکی از اولین محدودههایی که احتمال کسب عاید و بهبود چشمگیری در آن بسیار بالاست مینگرد و از این رو پژوهش برای تولید، از تولید به توزیع سرایت کرده است و استانداردها برای عملکرد دقیق در زمینه توزیع، به طور شگرفی افزایش یافته است بطوری که امروزه متوسط دقت ارسال کالا در انبارهای آمریکا حدود 99% است حال آنکه استانداردهای ژاپنی با یک خطا در 10000 ارسال به سرعت به یک استاندارد قابل قبولتر تبدیل میشوند.
انبارداری و ذخیرهسازی در سازمانهای نظامی وغیرنظامی، سازمانهای تولیدی و خدماتی به یک اندازه اهمیت دارد، به عنوان نمونه شرکتهای پخش فرآوردههای نفتی یا دارویی که اصولا تولید کالا هم نمیکنند درصدزیادی از فضا وسرمایهی خود را صرف انبارداری وذخیره سازی میکنند. فضاها وسرمایههای درگیر برای اقلام، کالاهای کهنه و متروک شده، تجهیزات جابجایی و ذخیرهسازی مواد، ماشین آلات اسقاطی و از این قبیل صرف میشود.
درهر حال انبارداری و ذخیرهسازی از هر دیدگاهی که نگریسته شود اهمیت خاص خود را داراست و توجه به آن منافع زیادی را عائد میکند. انتخاب سفارشات فرآیند برداشتن اقلام از انبار برای یک تقاضای خاص و به عنوان یک فعالیت با بالاترین اولویت در بهبود بهره وری انبار بشمار میآید زیرا اولا انتخاب سفارشات هزینهبرترین فعالیت یک انبار است و ثانیا این فعالیت از نظر مدیریتی بسیار مشکل میباشد که ناشی از برنامههای عملیاتی جدید میباشد. پاسخ سنتی در برابر افزایش تقاضا، اندوختن منایع اضافی است. در انبار منابع شامل
نیروی انسانی، تجهیزات و فضاست. متاسفانه بدست آوردن و نگهداری این منابع میتواند سخت باشد و علیرغم بهبودهای اقتصادی، دوباره تاثیر کمبود نیروی انسانی بوجود میآید و بعلاوه با مسائلی مانند نیروی کار مسن، جمعیت اقلیت و کاهش مهارتهای فنی سازگار روبهرو می شویم و در نتیجه افزایش نیروی کار نمیتواند روش حل مناسبی باشد. از این رو در برابر افزایش سریع تقاضا در عملیات انبار برای برآوردن این تقاضا، امروزه طراحی و مدیریت عملیات انبار با مشکلاتی زیاد رو به رو شده است. برای غلبه بر این مشکلات باید بهبود فرآیندهای انبار به عنوان ابزاری برای مدیریت انبارها و مراکز توزیع، تحت توجه قرار گیرد.
در این راستا در این پایاننامه پژوهش بر روی مبحث برنامهریزی انتخاب سفارشات یا اولویتبندی در انتخاب تقاضاهای ارسال شده به انبار به منظور بیشینه کردن تعداد سفارشهای تکمیل شده در دورههای زمانی دلخواه انجام گرفته است.
1-2. تعریف مساله
یک مرکز توزیع را در نظر میگیریم که بسیاری از قطعات مورد نیاز مشتریانش را تامین میکند، مشتریها هر روزه سفارشات را در مرکز توزیع قرار میدهند، سفارشهایی که تمام قطعات خواسته شدهی آن در انبار موجود باشد در همان روز برای مشتریان فرستاده میشوند و سفارشهاییهم که بخاطر کمبود حداقل یکی از قطعات آن تکمیلنشود(سفارشات به تاخیر افتاده[1]) به روزهای بعد موکول میشوند و در روزهای بعد در اولویت قرار میگیرند تا مدت زمان تاخیر آنها کم شود، چنین حالتی تعداد سفارشات تکمیل شده میتواند تحت تاثیر چگونگی تخصیص منابع موجود به سفارشها میباشد.در این پایاننامه یک مدل ریاضی غیرخطی دینامیک برای حداکثرکردن تعدادسفارشات پر شده معرفی می شود بهگونهای که مدت زمان تاخیری سفارشات به تاخیر افتاده حداقل شود.
1- 3. هدف از تحقیق
هدف از این تحقیق ارئهی یک مدل دینامیک ریاضی برای مسئلهی برنامهریزی انتخاب سفارشات به منظور ماکسیمم کردن تعداد سفارشات تکمیل شده و ارزیابی کارایی و اثربخشی آن می باشد .
1-4. فرضیات تحقیق
یک مرکز توزیع را در نظر میگیریم کهدرهر روز تعدادm سفارش از طرف خردهفروشان دریافت میکند و در هر سفارش شامل n نوع قطعه باتعداد معین می باشد و همچنین تعداد کل روزهاH را فرض میکنیم.
- سفارشهایی که همهی قطعات خواسته شده در آن در انبار وجود داشته باشد در همان روز برای مشتری فرستاده میشود و لی اگر حداقل یکی از قطعات خواسته شدهی سفارشی در دسترس نباشد آن سفارش در روزهای بعد در اولویت قرار میگرد تا مانع از به تاخیر افتادن زیاد آن سفارش نشود .
- مقدار سفارش هرقطعه درهرسفارش مقدار مشخصی می باشد و مشتریان مختلف لزوما قطعات یکسانی در سفارشاتشان درخواست نمیکنند.
- مقدارموجودی همان تولید روزانهی کارخانه و مقداری مشخص می باشد.
- مشتریان دارای ارزش یکسانی برای مرکز توزیع می باشند .
5-1. مراحل تحقیق
تعیین مساله: در این پژوهش مسالهی اصلی پیدا کردن یک مدل دینامیک ریاضی برای مساله ی برنامهریزی انتخاب سفارشات (انتخاب تقاضا) است .
مطالعهی منابع مربوطه: در این مرحله با مطالعهی سیستمهای انبارداری و نقش آن در مدیریت زنجیرهی به اهمیت انتخاب سفارشات در این زمینه پی برده شد و مطالعه روی سیستمهای انتخاب سفارشات انجام شد.
انتخاب طرح: با توجه به مطالعات انجام شده لزوم تحقیق در زمینه برنامهریزی انتخاب سفارشات درک شد و با توجه به اینکه مدلهای قبلی ارائه شده در این زمینه برای حالت دینامیک طراحی نشده بودند، لذا مبحث طراحی مدل دینامیک برنامه ریزی انتخاب سفارشات بعنوان طرح پژوهش انتخاب شد.
تجزیه و تحلیل: در این مرحله شناخت کافی نسبت به روشهای انتخاب تقاضا از جمله روش “اولین ورود اولین خدمت” و روش “برنامه ریزی خطی” ارائه شده حاصل گردید ولی به دلیل اینکه این قواعد برای حالت استاتیک بودند مقایسه ی عملکرد این روشها برای دوره های بیشتر از یک دوره میسر نبود با این وجود در فصل چهارم با فرضیاتی مشخص عملکرد قاعده ی “اولین ورود اولین خدمت ” با روش ارائه شده در یک دوره ی زمانی سه روزه مقایسه شد ، و از آنجا که روشهای حل بهینهی دقیق قادر به حل مدل برای ابعاد بزرگتر نبودند مدل ارائه شده با استفاده از زبان نرم افزار متلب کدبندی وبا الگوریتم ژنتیک حل شده و جوابهای حاصل از حل مدل با الگوریتم ژنتیک با جوابهای لینگو برای ابعاد کوچک مسئله در فصل چهارم مورد مقایسه قرار گرفتند.
1-6. توجیه ضرورت انجام طرح
اگر ما انتخاب سفارشات را به دو مرحله تقسیم بندی کنیم اولین مرحله برنامهریزی انتخاب سفارشها است که بعنوان یک فرایند تصمیم گیری برای انتخاب اینکه کدامیک از سفارشهای روزانه انتخاب و برای مشتریان فرستاده شوند تعریف میشود و دومین مرحله عملیات اجرایی است که هدف آن کامل کردن انتخاب سفارشات از موثرترین راه ممکن برای رساندن سفارش به مشتری میباشد.
در فاز عملیات اجرایی محققان روی روشهای چیدمان انبار،انبارداری،دستهبندی کالاها وهمچنین روشهای بهینه کردن مسیرهای ارسال سفارش به مشتری تا حدود زیادی تحقیق کردهاند.اما با وجود توجه به روشها و جنبههای زیادی که در عملیات اجرایی سیستم انتخاب سفارشات تاثیر میگذارند هیچکدام از این تحقیقات آکادمیک و رسمی بجز یک مورد مرحلهی برنامهریزی انتخاب سفارش را درنظر نگرفتهاند. این در حالی است که بنابرگفتهی دست اندرکاران انبارداری ، کسری قطعات به فراوانی در عملیات روزانهی مراکز توزیع تجربه میشود ومخصوصا با افزایش تعداد سفارشات یا قطعات، موجودی تا حد ممکن پایین می آید و درنتیجه با مشکل کمبود موجودی در مراکز توزیع روبهرو میشویم وتحقیقات نشان میدهند که در اکثر مراکز توزیعی که با هزاران نوع قطعه سروکار دارند انتخاب سفارشات میتواند سطح سرویسدهی و رضایت مشتری را با استفاده از معیار تعداد سفارشات پر شده تحت تاثیر قرار دهد.
بنابراین برنامهریزی سفارشات ازآنجا که با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند موجودی انبار این هدف را دنبال میکند که سفارشات روزانهی مشتریان در حداقل زمان ممکن به دست آنها برسد نقشی بسیار تعیین کننده در سرویس دهی به مشتری خواهد داشت و انگیزهی اصلی این پایان نامه هم ارائهی مدلی برای برنامهریزی انتخاب سفارشها می باشد .
- called back orders