تعهد به رسیدگی مستقل نتایج به مدیران اجازه میدهد اطلاعات محرمانهای را که رسیدگی مستقیم به آنها برای سهامداران و حسابرسان پر هزینه است، بطور معتبر افشا نمایند. ساز و کارهایی که مدیران ملزم به افشای صادقانه اطلاعات محرمانه باشند، هنوز بطور کامل درک نشده است، ولی مشخص است که این اطلاعات محرمانه مدیرانف بیشتر نقش اطلاعاتی دارند تا، قراردادی. لیکن، بدون تعهد معتبر مدیران به راستگویی و صداقت این پتانسیل آزاد نمیشود. کاوفورد و سوبل (1982) نشان دادند با فرض ثابت بودن سایر شرایط، افشای غیر قابل تأییدی که توسط مدیران صورت میگیرد، صادقانه نیست و از این رو، محتوای اطلاعاتی ندارد. مدیران جهت افشای اطلاعات محرمانه، نیازمند نظامی راهبردی برای رسیدگی مستقل آنها میباشند. به بیان دیگر در صورتی که گزارشهای مالی گذشته مانند درآمدها، سودها، داراییها و … دقت و صحت کافی داشته باشند و همینطور مورد دستکاری مدیریت یا سایر افراد مانند اعضای هیأت مدیره قرار نگرفته باشند، نشاندهنده برآوردی از صداقت مدیر در افشای اطلاعات گذشته است و در نتیجه افشای اختیاری اطلاعات محرمانه این مدیران دارای محتوای اطلاعاتی بیشتری است و بدین وسیله امکان تعهد به افشای صادقانه اطلاعاتی که بطور مستقل قابل رسیدگی نیستند، فراهم میشود. با توجه به نقش مکملی صورتهای مالی حسابرسی شده و افشای اختیاری امکان بررسی نقش اقتصادی آنها بطور جداگانه برای محققین و قانونگذاران امکانپذیر نیست و به واسطه این نقش مکمل فرض ما بر این است که میزان منابع تخصیص یافته جهت حسابرسی مالی و افشای اختیاری همزمان تعیین میشوند. اصل افشا یکی از اصول چهارگانه حسابداری محسوب میشود. لیکن، بیشتر توجه و رسیدگیها متوجه افشای اطلاعات واقع شده و گذشته است که واحدهای اقتصادی موظفند کلیه موارد بااهمیت را به نحو مطلوب در متن صورتهای مالی اساسی و در صورت عدم امکان در یادداشتهای پیوست صورتهای مالی گزارش و افشا نمایند، لذا، پژوهش در خصوص افشای اختیاری به عنوان بعد دیگری از اصل افشا که بر انتظارات و پیشبینیهای آینده تأکید دارد و از طرفی نقش مهمی در كاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایهگذاران ایفا میكند. ضروری به نظر میرسد. گزارشگری صورتهای مالی در ایران عمدتاً بر اساس صورتهای مالی نمونه که توسط سازمان حسابرسی منتشر شده است، انجام میگیرد و این موضوع امکان افشای اختیاری اطلاعات در متن صورتهای مالی را محدود نموده و شاخصهای افشای اختیاری از گزارش فعالیت هیأت مدیره استخراج میگردد كه این گزارش مبنای استانداردی نداشته و هیچگونه الزام قانونی مبنی بر حداقل شاخصهای افشای اختیاری را نیز ندارد. این
پژوهش سعی دارد به بررسی عوامل اصلی مالی در شرکت که بر سطح کیفیت افشا تأثیر میگذارد را، مورد بررسی قرار دهد.
1-2 بیان مسأله
افشای اطلاعات مالی و غیر مالی شرکت، نقش مهمی را در بازار سرمایه بازی میکند و هدف اصلی آن مطلع كردن تحلیلگران و سرمایهگذاران درباره مبلغ و زمانبندی جریانهای نقدی آتی است كه این افشا به تحلیلگران و سرمایهگذاران در پیشبینی سودهای آتی كمك میكند. تحقیقاتی كه صورت گرفته است، نشان میدهد كه یك افشای خوب، دقت پیشبینی تحلیلگران از سودهای سالهای بعدی را بهبود میبخشد. به این معنی كه شركتهای با سطح بالای افشا، رابطه قویتری بین بازده سهام جاری و سودهای آتی دارند، نسبت به شركتهایی كه از سطح افشای پایینتری برخوردارند(جاسپر و پلنبرگ، 2008).
اطلاعات افشا شده، امکان اتخاذ تصمیمهای اقتصادی جهت تخصیص منابع کمیاب را، برای بازیگران بازار سرمایه فراهم میکند و بر کارایی بازار تأثیر میگذارد. بررسی گزارشهای سالانه شرکتها نشان میدهد کیفیت اطلاعات افشا شده، متفاوت است و تفاوت در افشا شرکتها به احتمال زیاد در نتیجه تفکر مدیریت و فلسفه فکری آنان و همچنین صلاح دید آنان در مورد افشای اطلاعات برای سرمایهگذاری است. از سوی دیگر، تصمیمهای افشای مالی شرکتها معمولاً در خلا انجام نمیشود و گزارشگری مالی یکی از راههایی است به وسیله آن اطلاعات انتقال داده میشود و ترکیب منابع ارتباطی، کمیت و کیفیت اطلاعات افشا شده، تحت تأثیر عوامل زیادی است که برای دریافت فهمی کلی در مورد رویههای افشا، نیازمند بررسی است. تئوریزه کردن و ارزیابی تجربی اثرات متغیرهای مؤثر بر افشای اجباری، فضا و حدودی را ایجاد میکند که به بهبود کیفیت افشا کمک میکند. آكسا (2006) شفافیت را به موقع بودن و كفایت افشای كاركردهای مالی و عملیاتی میداند. از آنجا که گزارشهای مالی، ابزاری برای افشای اطلاعات مالی قابل اعتماد و قابل اتکاست، که در دسترس عموم قرار میگیرد، در صورت بهنگام بودن میتواند از طریق کاهش اطلاعات خصوصی و محرمانه باعث کاهش احتمال انتخاب نادرست توسط سرمایهگذاران شود.
به علاوه، در تئوری «مدیریت افشای مالی شرکتی»، به خروجی افشای شرکت به دید تابعی از چندین متغیر از جمله ساختار داخلی شرکت و سیاستها نگریسته میشود و در این تئوری بر نقش کلیدی مدیر عامل در تعیین موقعیت افشای شرکت تأکید میشود: «وضعیت افشا تحت تأثیر و تأثیرگذار بر چندین عامل سازمانی داخلی است. از جمله تاریخچه شرکت، عملکرد مالی آن، شخصیت و ترجیحات مقامات اجرایی آن(گیبینز و همکاران،1990). در این تحقیق به بررسی رابطه بین برخی متغیرهای اصلی مالی با کیفیت افشای شرکتها پرداخته میشود.
تاكنون مقالههای اندکی در زمینه عوامل مؤثر بر سطح افشای شرکتی با شواهد برگرفته از بازار سرمایه ایران به چاپ رسیده است. لذا، در هیچ یك از این تحقیقهای بررسی جامعی در خصوص عوامل مالی و مؤثر بر سطح افشا شرکتهای پذیرفته شده در بورس انجام نگرفته است، لذا از این حیث این تحقیق دارای نوآوری میباشد. با توجه به مطالب فوق هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین متغیرهای اصلی مالی با کیفیت افشای شرکتها است که در این راستا به سؤالات زیر پاسخ داده میشود:
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
طبق استانداردهای حسابداری، هدف اصلی تهیه صورتهای مالی، افشای اطلاعات مالی و فراهم كردن اطلاعاتی مفید در رابطه با وضعیت مالی و نتایج عملیات واحد تجاری برای تصمیمگیری استفادهكنندگان است(دارابی و مرادلو، 1390). این اطلاعات از منابع مختلفی میتواند به دست آید. امروزه كمتر كسی میتواند اهمیت شفافیت گزارشگری مالی را نادیده بگیرد، زیرا سهامداران و اعتباردهندگان تصمیمهای بااهمیت سرمایهگذاری خود را بر اساس اطلاعات مالی شركتها میگیرند. آنها خواستار اطلاعات بیشتر و شفافتری درباره عملكرد شركت هستند. افشای كامل همراه با شفافیت گزارشگری مالی میتواند شرایط مطمئنی را ایجاد كرده و اعتماد سرمایهگذاران را ارتقا دهد. شفافیت تأثیر مثبتی بر عملكرد شركتها دارد و میتواند از منافع سهامداران حفاظت كند. صورتهای مالی مبهم، میزان بدهی شركت را پنهان كرده و چنانچه شركت در آستانه ورشكستگی باشد، این شرایط پنهان میماند. از این رو شفافیت دارای جذابیت زیادی برای سهامداران است. هر قدر انتشار اطلاعات در جوامع بیشتر باشد، امکان اتخاذ تصمیمگیریهای آگاهانه و ایفای مسئولیت پاسخگویی در مورد چگونگی تحصیل و مصرف منابع، بیشتر میشود. بنابراین، یکی از الزامات رشد و توسعه اقتصادی، دسترسی همه ذینفعان به اطلاعات شفاف است. در این جهت، شفافیت اطلاعات را میتوان پدیدهای اجتماعی دانست که بر روابط اجتماعی متقابل افراد ذینفع به شدت تأثیر میگذارد. از طرفی امروزه با مطرح شدن پدیده جهانیشدن، رقابت و پیشرفتهای تکنولوژیک، شرکتها به سمت بینالمللی شدن پیش میروند و محیطهای تجاری پیچیدهتر شده و فرصتهای سرمایهگذاری جدیدی به وجود میآیند که برای استفاده از این فرصتها، سرمایهگذاران نیازمند اطلاعاتی درباره شرکتها هستند. در راستای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی فوق، علاوه بر افشای اطلاعات بر طبق الزامات گزارشگری تجاری، افشای داوطلبانه اطلاعات توسط شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار شده و به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح میشود (نوروزی پور و همکاران، 1390).
اصل افشا یکی از اصول چهارگانه حسابداری محسوب میشود لیکن بیشتر توجه و رسیدگیها متوجه افشای اطلاعات واقع شده و گذشته است که واحدهای اقتصادی موظفند کلیه موارد بااهمیت را به نحو مطلوب در متن صورتهای مالی اساسی و در صورت عدم امکان در یادداشتهای پیوست صورتهای مالی گزارش و افشا نمایند. لذا، تحقیق و پژوهش در خصوص عوامل مالی مؤثر بر کیفیت افشا به عنوان بعد دیگری از اصل افشا که بر انتظارها و پیشبینی های آینده تأکید دارد و از طرفی نقش مهمی در كاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایهگذاران ایفا میكند، ضروری به نظر میرسد.
با توجه به اینکه تاکنون در ایران پژوهشی بطور مستقیم به بررسی عوامل مالی مؤثر بر کیفیت افشا در شركتها نپرداخته است، لذا ضرورت و اهمیت انجام چنین تحقیق دو چندان احساس میشود. در این تحقیق به بررسی این موضوع پرداخته میشود که آیا متغیرهای مالی از قبیل (ارزش بازار شرکت، اهرم مالی شرکت، زیانده بودن شرکت و …) بر سطح کیفیت افشای مطرح شده از طرف بورس اوراق بهادار تهران تأثیرگذار است؟
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف اصلی
شناخت رابطه بین متغیرهای مالی و کیفیت افشا
1-4-1 اهداف فرعی
شناخت رابطه بین ارزش بازار شرکت و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین اهرم مالی و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین اندازه شرکت و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین زیانده بودن شرکت و کیفیت افشا
شناخت رابطه بین میزان سودآوری و کیفیت افشا
1) Kaoeford & Sobel
1) Jaspre & Pelenberg
2) Aksa
3) Ghibins, et al