فعالیت جسمانی منظم با عمر طولانیتر، زندگی سالمتر و کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی، فشار خون بالا، دیابت ، چاقی و برخی سرطانها ارتباط دارد. (عزیزی ، 1390، صص. 61-62) علاوه بر آن ورزش باعث جلوگیری از چاقی و باعث بهبود مهارتهای اجتماعی میشود. (محمدزاده ، 1388، صص. 55-56) ورزش وسیله ای با ارزش برای حفظ سلامت جسمانی است و رابطهی نزدیکی با سلامت روانی دارد، به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاریهای روانی دارد.(مرتضوی ,1370) تحرک بدنی از ناراحتی و افسردگی میکاهد. اعتماد به نفس را افزایش داده و خودپنداره را تقویت میکند. به خصوص در سنین نوجوانی وکودکی ابزار سالمی برای آزاد کردن انرژیهای ذخیره شده است و این خود بسیار لذت بخش و آرامش دهنده است. شرکت در فعالیت های ورزشی موجب اجتماعی شدن ،کسب مهارت، افزایش نشاط و شادابی و ارتباط سالم با همسالان و دوست یابی کمک میکند. ( مسدد ,1388) تربیتبدنی باعث رشد و شکوفایی شایستگیهای جسمانی میشود، بطوریکه تمام بچهها بتوانند کارآمدتر و مؤثرتر حرکت کنند و با ایمنی بیشتری فعالیت کنند و در نهایت درک کنند که چه میکنند. پیامد تربیتبدنی «سواد جسمانی»است که مبانی ضروری برای تکامل و موفقیت میباشد. (دربانی ، 1383، ص.9). ورزش امر یادگیری را تسهیل کرده وکندذهنی را از بین میبرد و باعث تخلیه هیجانات کودکان شده و فرد را برای اجرای بهتر عبـادات یاری میکند.(قنبری نیاکی ، 1367، صص.210-211) . مسلماً تربیتبدنی و ورزش از طریق روشهای متفاوت، به آموزش و رشد کودکان و نوجوانان کمک میکنند. از جمله فواید و نتایج تربیتبدنی و ورزش در مدارس ، رشد اجتماعـی کودکـان، رشد سبک زندگـی، رشـد عاطفـی، رشد اجتماعـی و رشد شناختـی میباشد .(بایلی ، 1386، صص. 46-49). محرومیت یا محروم شدن از فرصتها در دوره ابتدایی تأثیر مخربی را بر توانایی فرد برای زندگی مؤفقیتآمیز در طول عمر دارد. کودکان در طول سالهای اولیه زندگی به فرصتهای زیادی نیاز دارند تا هم مهارتهای حرکتی پایه را که اساس مهارتهای ورزشی به شمار میرود، فرا بگیرند و هم فهم خود را از اجرای حرکتی که در آن انتقال یادگیری قابل اهمیت هستند، بهبود دهند. (نیکرلز ، 1382، ص. 16).
یکی از ورزشهایی که کاربرد زیادی داشته , از محبوبیت فراوانی برخوردار است رشتهی شنا میباشد.که توجه به آن ضرورت و اهمیت یادگیری شنا و سفارش آن در دین مقدس اسلام و گفتار پیامبر اکرم (ص) در این زمینه ,ضرورت یادگیری آن را به وضوح بیان مینماید. ( نیکو بخت، 1380 ) به طور کلی ورزشی است که عضلات را قوی و محکم کرده ، هیجانات و اضطراب را کاهش داده بدن را نرم و انعطاف پذیر میسازد . و باعث میشود فرد انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانهی خود کسب کند. شنا سلامت را بهبود بخشیده و موجب تناسب اندام تمام بدن میشود. به عنوان یک ورزش با بدن بسیار ملایم برخورد میکند و آسیب ناشی از آن در حداقل هستنند. علاوه براین ورزش شنا به سبب ماهیت خود یکی از مناسبترین ورزش ها برای تمامی معلولان است که میتواند ضمن تقویت توانایی جسمانی آنان که جنبه توانبخشی و بازپروری دارد موجب نشاط و شادابی شود. (جلالی فراهانی,1391ص 98)
شواهد باستان شناسی نشان میدهد که قدمت شنا و شنا کردن به 2500سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن آشور و یونان و روم باستان باز میگردد و آنچه از گذشته آموزش شنا استنباط میشود. بر اساس یافتههایی است که حروف تصویری هیروگلیف مصریان به دست آمده یونانیان باستان و رومیها شنا را جزء برنامههای مهم آموزش نظامی خود قرار داده بودند. و مانند الفبا یکی از مواد درس در آموزش و پرورش بوده است . شنا در شرق به قرن اول قبل از میلاد برمیگردد. ژاپن جایی است که شواهد و مدارکی از مسابفات شنا در آن وجود دارد. در قرن هفتم به دستور رسمی حکومتی, شنا به صورت اجباری در مدارس تدریس میشد. (کریمی,1392) در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش شنا در بین مردم سرعت گرفت. استخرهای زیادی ساخته شدند و بسیاری از والدین با پی بردن به اهمیت ورزش شنا ، فرزندانشان را برای یادگیری شنا، در استخرها ثبت نام کردند. 5/65 درصد استخرهای تهران بعد از انقلاب ساخته شدهاند. (تندنویس ، 1392صص.1-8) همایشی که معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش وپرورش در پنجم تا هفتم مهر 1380 برگزار کرد ، بیانیهای در 13 بند توسط کارشناس مسئولان تربیتبدنی ادارات کل آموزش و پرورش صادر گردید و در بند آخر کارشناس مسئولان تربیتبدنی، خواستار توسعه و تقویت رشتههای ورزشی پایه «شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک» و آموزش مهارتهای پایه و بنیادی تربیتبدنی را در سنین نونهالی و نوجوانی شدند .(راسخی، 1382، ص.26). لذا معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش به منظور توسعه قابلیت های جسمانی و اهداف تربیتی ورزش شنا وهمچنین بهبود ترییت بدنی در مدارس طرح سباح را برای پایه سوم ابتدایی به صورت اجباری تصویب و به اجرا در آورده است . با توجه به موارد ذکر شده تحقیق حاضر بر آن است تا مشکلات ،موانع و کاستی ها , فرصت ها وتهدیدات طرح سباح را دراستان آذربایجان غربی شناسایی کرده تا موانع به صورت مطالعات علمی و کارشناسی توسط مسولان ذیربط حل و تهدیدات به فرصت تبدیل شوند تا حداکثر استفاده از آن نصیب جامعه تعلیم و تربیت کشور شود.
1-2تشریح موضوع وبیان مسئله
ورزش شنا یکی از محبوب ترین ورزشها در بین اقشار مختلف مردم است که از سن نوزادی تاکهنسالی میتوان آن را انجام داد و به طورکلی ورزشی است که هیجان راکاهش داده , عظلات را قوی و مستحکم کرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر میسازد و باعث میشود افراد انرژی بیشتری را برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند. شنا سلامتی را بهبود بخشیده و موجب تناسب بدن میشود و آسیبهای ان درحداقل هست وکم شدن وزن بدن در آب به افراد ی که بدن آمادهای ندارندکمک میکند تا راحتترحرکت کنند.(رشیدپور,1382)
در نزد ایرانیان قدیم شنا یکی ازامور تعلیمی اطفال بودکه درمرحله سوم تحصیلی میآموختند وآموختن شنا جهت بهره مندی ازمنافع آن درحیات عادی ودر هنگام جنگ بوده است .(تندنویس ,1392,ص3)
با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان که شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و همچنین نقشی که شنا به مثابهی ایمنی عمل کرده و آن احتمال تقابل افراد با مسیر های آبی است که میتواند به نجات جان فرد به واسطه بهره مندی از این مهارت و یا غرق شدن وی به دلیل عدم برخورداری از آن منجر شود .(کیا دلیری،1381) و نظر به اینکه رشته شنا با مجموع 108 مدال یکی از پر مدالترین رشته المپیک محسوب میشود, یکی از ورزشهای تعین کننده جایگاه هر کشور در بازی های المپیک و به تبع آن بهره مندی از مزایای آن مانند افزایش غرور ملی و وجه بین المللی(سوتیریادو,شیلبوری,2009)، رشد فرهنگ سخت کوشی و نیز مزایای اقتصادی و دیپلماتیک میباشد .(گرین وهولیهان،2005 ) با توجه به تمام مزایای فوق و نیز گسترش فزاینده رشته شنا در سطح تفریحی ، همگانی و قهرمانی ,کشورایران با 14 بار حضور در بازی های المپیک تا کنون هیچ مدالی از رشته ی مذکور کسب نکرده است. (فدراسیون شنا) عدم توفیق رشته شنا در کشور و وجود موانع و چالشهای بسیار در آن به گونهای محسوس و عینی است. و بخشی از این چالش به دلیل عدم استعدادیابی مناسب در این رشته باز میگردد. (گائینی وهمکاران ,1384)علاوه براین درکشورهای پشرفته ورزش قهرمانی به ورزش مدارس بستگی دارد . در واقع با به کارگیری روشهای آموزشی مناسب نه تنها کودکان در زمینه تربیت بدنی همه جانبه رشد میکنند بلکه استعداد ورزشی آنها شکوفا میشود. (محمدی ,1389ص 20) فرایند کشف ورزشکاران با استعداد و هدایت آنها به سوی ورزشهای ملی به منظورشرکت در برنامههای تمرینی سازمان یافته یکی ازانتظارات جامعه از معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش است .(حلاجی وهمکاران ,1389ص 5) ،
گنجاندن طرح آموزش شنا (طرح سباح)توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مدارس کشور که در سه سال اخیر در مقطع ابتدایی صورت گرفته است. نه تنها میتواند برخی از موانع وچالشهای به وجود آمده درتوسعه شنا را رفع کند, بلکه توجه به ورزش مدارس بخصوص درمقطع ابتدایی باعث شکوفایی استعدادهای بیشمار و موجب سلامتی جسمی و روانی دانش آموازان شده و با قابلیتهای خود آشنا شده و در جهتی که احتمال موفقیت بیشتری دارند سوق داده شود.
طرح سباح حرکتی نو و بدیع در عرصه ی ورزشی و تعلیم و تربیت در مدارس بوده و به منظور توسعه قابلیتهای جسمانی و اهداف تربیتی ورزش شنا ، نقش ورزشهای همگانی مانند شنا و دومیدانی و ژیمناستیک در سلامت افراد جامعه، سفارش دین مبین اسلام(نیکو بخت، 1380) تاکید رهبر معظم انقلاب بر منویات مبنی بر سه اصل تهذیب، تحصیل، ورزش و جایگاه شنا در برنامه های رسمی نظام آموزشی دنیا و کم توجهی به آن در نظام آموزشی ایران طراحی شد و میتواند کارکرد منحصر به فرد و تاثیر بسیار مثبتی در روحیه نوجوانان کشور داشته باشد که در صورت وجود شرایط مناسب برای اجرای این طرح و ایجاد علاقه در دانش آموزان برای یادگیری مهارتها که به وسیلهی مربیان مجرب و امکانات مناسب و برنامه ریزی منظم قابل تحقق است ,که به عنوان مهارتی مفید در زندگی دانش آموزان وارد و تاثیر تربیتی خود را بر جامعه بگذارد. علاوه بر این فرصتی برای شناسایی استعدادها ، تقویت تیمهای شنای دآنش آموزی و موجب ایجاد نگرش جدید نسبت به تربیت بدنی در مدارس درتنویر افکار عمومی می شود.
بنابراین نو بودن طرح و تحقیقات کم از یک طرف و وجود چالشهای عمده در وضعیت تربیت بدنی در مدارس از طرف دیگر نیاز به شناسایی عوامل درونی اثر گذار (نقاط قوت و ضعف)در درون سازمان آموزش و پرورش و اهتمام در رفع کاستیها و تقویت نقاط قوت و همچنین شناسایی فرصتها و تهدیدات به عنوان عوامل بیرونی اثرگذار در محیط بیرونی آموزش و پرورش و تلاش در جهت استقاده از این فرصتها و همکاری با دیگر سازمانها در جهت به حداقل رساندن تهدیدات تا حد اکثر استفاده نصیب جامعه تعلیم و تربیت گردد.
لذا تحقیق حاضر در صدد هست تا طرح سباح را از دیدگاه کارشناسان و مربیان ورزشی دراستان آذربایجانغربی با استفاده از مدلSWOT تحلیل کند.
1-3اهمیت وضرورت تحقیق
اجرای طرح آموزش شنا درکلاس سوم ابتدایی , هزینه های مادی و فرصتهای ازدست رفتهای را هم برای نظام آموزشی, هم به دآنش اموزان, هم به مدارس, هم به معلمان و هم به والد ین وارد میسازد. عقلانی بودن اجرای آن منوط به تحقق اهداف آن هست . لذا نیاز هست چنین وضعیتی بررسی شود و همچنین آموزش شنا ماهیتا ازارزش بالاتری برخوردار است .و به گونهای که این رشته ازبعد تفریحی, همگانی و هم از بعد قهرمانی ازرشتههای اصلی دربرنامهریزیهای خرد وکلان بسیاری ازنظامهای ورزشی به شمارمیرود. بنابراین یکی از ضروریات تحقیق بررسی شرایط اجرای آن و وضعیت موجود میباشد تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف تصمیماتی اساسی اتخاذ و با بازنگری دوباره به صورت بهتر به اجرا درآید, تا نتایج و فواید حاصل از اجرای طرح اموزش شنا درکوتاه مدت و بلند مدت نصیب فرد و جامعه شود.
با توجه به اینکه گاَثینی وهمکاران (1385)درتحقیقات خود نشان دادند سیستم استعدادیابی مناسبی چه ازنظرروانی و چه ازنظرجسمانی در شنای ایران وجود ندارد و تقریبا هیچ یک ازشناگران زبده کشور براساس شاخصهای استعدادیابی به این رشته هدایت نشدهاند. لذا این تحقبق با شناسایی فرصت ها این امکان را برای هیئتها و فدراسیون شنا فراهم میکند تا دانش آموزان را هم از نظر جسمانی و هم از روانی استعدادیابی کنند و فرصتی مناسب برای قهرمان پروری بوجود آورد .
به سخن دقیق تر محقق امیدواراست با شناسایی نقاط قوت وضعف وهمچنین با شناسایی فرصتها وتهدیدات محیطی و ارایه راهکارهای لازم جهت تقویت نقاط قوت و استفاده از فرصتها و به حداقل رساندن ضعفها و تبدیل تهدیدات به فرصت , پرورش نسلی شاداب و سالم را ممکن ساخته و دورنمای مطلوب از جامعه ارایه نماید.
1-4سوالات تحقیق
1-نقاط ضعف طرح سباح استان آذربایجانغربی کدامند؟
2-نقاط قوت طرح سباح استان آذربایجانغربی کدامند؟
3-فرصتهای طرح سباح استان آذربایجانغربی کدامند؟
4-تهدیدات طرح سباح استان آذربایجانغربی کدامند؟
1-5تبیین متغیرهای تحقیق
درتحلیل SWOT چهار مولفه قوت,ضعف، فرصت و تهدیدمورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد.
قوت: نقاط قوت موجوددرمحیط داخلی
ضعف :نقاط ضعف موجود در محیط داخلی
فرصت: فرصتهای موجود درمحیط خارجی
تهدید: تهدیدهای موجود درمحیط خارجی
1-6 اهداف تحقیق
1-6-1هدف کلی
هدف کلی: تحلیل طرح سباح از دیدگاه کارشناسان و مربیان ورزشی بااستفاده ازمدلswot دراستان آذربایجانغربی
1-6-2 اهداف جزئی
1-شناسایی نقاط ضعف طرح سباح دراستان آذربایجانغربی
2-شناسایی نقاط قوت طرح سباح دراستان آذربایجانغربی
3– شناسایی فرصتهای طرح سباح دراستان آذربایجانغربی
4- شناسایی تهدیدات طرح سباح دراستان آذربایجانغربی
1-7تعریف واژههای اختصاصی تحقیق
1-7-1تعاریف مفهومی
قوت : آن دسته عوامل داخلی سازمان که به عنوان مزیت به حساب می آیند و تحت کنترل درونی سازمان می باشد .(الوانی,1388)
ضعف: آن دسته ازعوامل داخلی وتحت کنترل سازمان که نسبت به وضعیت سیستم ورقبا ضعیف و نامطلوب است. (همان)
فرصت: عواملی ازمحیط خارجی که برسیستم تاثیرگذاربوده و ازکنترل مستقیم سیستم خارج بوده و میتوان از آن جهت بهبود وضعیت سیستم استفاده نمود .(همان)
تهدید: آن دسته از عوامل محیط خارجی که تحت کنترل نبوده و برای سیستم ایجاد مشکل کرده و آن را دررسیدن به اهداف به چالش میکشد.(همان)
شنا : عبارت است از حرکات منظم و معین دستها وپاها و به طور کلی, بدن که امکان پیشروی موجودات زنده را درآب فراهم میآورد. (تندنویس,1392,ص1)
طرح آموزشی شنا (سباح): طرحی است که توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش برای آموزش شنا (اشنایی بااب ,غوطه وری ,فراگیری مهارتهای مقدماتی شنا و مواردایمنی و بهداشتی مواجه با آب و نهایتا تعلیم شنای کرال سینه) به دانش آموزان سوم ابتدایی تهیه شده است .(معاونت تربیت بدنی وسلامت1390
1-7-2تعاریف عملیاتی
قوتها : عواملی که با استفاده از سوالات 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 13, 16 که در پرسش نامه محقق ساخته توسط مربیان و کارشناسان ذی ربط مورد ارزش گذاری قرار گرفت .
ضعفها: عواملی که با استفاده از سوالات 6, 7, 9, 12, 14, 15 که در پرسش نامه محقق ساخته مورد ارزش گذاری قرار گرفت .
فرصتها : عواملی که با استفاده از سوالات 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 12, 14, 16 که در پرسش نامه محقق ساخته مورد ارزش گذاری قرار گرفت .
تهدیدات : عواملی که با استفاده از سوالات 4, 9, 10, 11, 13, 15 که در پرسش نامه محقق ساخته مورد ارزش گذاری قرار گرفت .
طرح سباح : منظوراز طرح سباح در این پژوهش ,بررسی عوامل درونی وبیرونی طرح ,که با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته مطالعه وبررسی میشود.
1-8چهارچوب فصول آتی
مطالب فصل دوم دردو قسمت ارایه می گردد, بدین صورت که قسمت اول درباره برنامهریزی, انواع برنامهریزی, برنامهریزی استراتژیک, برخی از مدلهای ارائه شده برای سازمانهای ورزشی و همچنین در این فصل تاریخچهی آموزش شنا در ادوار تاریخ بطور اجمالی بررسی شده و سپس به مرور تاریخچه آموزش شنا در ایران باستان و ایران در دوران کنونی میپردازیم در بخش دوم فصل , تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش که در داخل و خارج از کشور انجام شده است را مرور میکنیم.
در فصل سوم که روش تحقیق میباشد به مراحل انجام پژوهش پرداخته میشود. .موضوعات این فصل روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه ، سپس مراحل انجام پژوهش تشریح شده و جامعه و نمونه آماری، قلمرو زمانی و مکانی که تحقیق درآن صورت گرفته در ادامه روش گردآوری اطلاعات و دادهها ،روش تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت محدودیتهای تحقیق ذکر شده است .
درفصل چهارم در قسمت اول با استفاده از جداول و نمودار ها به توصیف شرکت کنندگان در پژوهش کنندگان پرداخته وسپس به تحلیل آماری داههای تحقیق که الویتبندی عوامل با استفاده از آزمون فریدمن , ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی وخارجی SWOT باشد اورده شده است .
در فصل پایانی با توجه به نتایج به دست آمده , پس از بیان نحوهی شکلگیری سوالات ,روششناختی پژوهش و خلاصه از نتایج تحقیق به بحث و نهایتا نتیجهگیری جهت توسعه طرح پرداخته , ودر نهایت پیشنهادات ارائه شده است .