عرضهی عمومی اولیه(IPO)، به اولین عرضهی سهام شرکت در دوران فعالیتش اطلاق میگردد. به عبارت دیگر،IPO را میتوان به صورت نخستین فروش سهام، توسط شرکت خصوصی به عموم و قرارگیری بر فهرست بازار سهام تعریف نمود (روسن و همکاران، 2005).
عرضه عمومی، فرآیندی پیچیده و وقتگیر است که در آن افراد بسیاری درگیر هستند. زمانیکه شرکت تصمیم به اجرایIPO میگیرد، لازم است مشاوران حرفهایی را برای خود مشخص نماید تا شرکت را در فرآیند پذیرهنویسی یاری رسانند. متخصصان و سازمانهایی که شرکت را برای آماده شدن اجرای IPO یاری میکنند، عبارتانداز:
- حامیان
- کارگزاران شرکت
- حسابدار
- وکیل
- ثبت کننده
- سایر مشاوران، شامل مشاوران و برنامهریزان جدولهای زمانبندی
شرکتها به دلایل متفاوتی ممکن است IPO را اجرا نمایند. به طور مثال، شرکتهای در حال رشد، برای گسترش خود ممکن است به IPO نیاز داشتهباشند. اگر منابع داخلی مانند درآمدهای دریافتی، یا خانواده و دوستان، یا منابع خارجی مانند وام بانکها یا قرضههای خصوصی در دسترس نباشند، و یا سرمایهی کافی را فراهم نیاورند، آنگاه معمولاً متداولترین گزینه برای شرکتهایی که به دنبال پول و سرمایه بیشتر هستند، اجرای IPO است (خورشد، 2011).
تصمیم به اجرای نخستین عرضه عمومی یکی از مهمترین تصمیمات صاحبان و مدیران یک شرکت میباشد که شامل تغییرات چشمگیر بوده و فرصتهای جدیدی را برای آینده کسبوکار خلق میکند. از آن پس، شرکت تنها وابسته به تعداد محدودی منابع مالی نبوده و قدرت مذاکره بالاتری خواهدداشت. در کل، وضعیت نقدینگی شرکت پس از عمومی شدن به دلیل محدودیتهای مالی کمتر، بهبود خواهدیافت.
در خلال IPO، شرکت میتواند سرمایهی خود را برای رفع نیازهای حال و آینده، افزایش دهد. قسمتی از این سرمایه میتواند برای بازپرداخت وامهایی که موعد آنها نزدیک است استفاده گردد. بهعلاوه، بعد از اتمام و تکمیل IPO شرکتها میتوانند در آینده، سرمایهی خود را با عرضه کردن فصلی اوراق افزایش دهند. ثالثاً، شرکتی که IPO را اجرا کرده است میتواند انتظار داشتهباشد که راحتتر در بازار قرض بگیرد، چراکه شفافیت قابل توجّهی در امور کسبوکار شرکت به وجود آمدهاست.
همچنین، منافع استراتژیک زیادی وجود دارد که به دنبال تکمیل IPO اتفاق میافتد. وقتی شرکتی عمومی میشود، اعتبار و شفافیتش ارتقا مییابد، بنابراین شرکت در مقابل رقبای دیگری که این قابلیت را نداشتهاند دارای مزیت رقابتی بسیار مهمی میگردد. وقتی یک شرکت خصوصی است، عملیات آن معمولاً توسط سرمایه محدود مشخصی، محدود میگردد، چرا که بسیاری از سرمایهگذاران بالقوه از وجود شرکت مطلع نیستند. عمومی شدن باعث میگردد شرکتها در اکتساب بالقوه، بهتر ارزشگذاری شده و مورد توجّه واقع شوند. عمومیشدن برای بنیانگذاران شرکتها نیز منافعی بهدنبال دارد. یک فهرست عمومی، فرصت مناسبی را برای مالک ایجاد مینماید تا تعدادی از سهام خود را در شرکت به فروش برساند، بهطوری که مقداری از سرمایه کسب کار به این طریق جبران گردد (خورشد، 2011(.
در کنار تمامی مزایایی که عرضه به عموم برای شرکتها به دنبال دارد، این فرآیند خالی از عیب نیست. عمومی شدن فرآیند پُرهزینهای محسوب میشود و نه تنها شامل هزینههای مستقیم ناشی از IPO میباشد، بلکه هزینههای مستمری در آینده به همراه خواهدداشت. هنگامی که شرکتها IPO را اجرا میکنند، ملزم هستند خود را با قوانین معینی در مورد شفافسازی اطلاعات تطبیق دهند. جنبههای مدیریت نظیر ساختار هیئت مدیره، پاداش مجریان و توافقات داخلی تحت بررسی عام در میآید. بهعلاوه، شرکتهای فهرست شده، ملزم به پایبندی ادامه وظایفی هستند که برای آنها مشخص شدهاست؛ به گونهای که باید اطلاعات و گزارشهای ترتیبی از کار خود را توسط تنظیمکنندگان مالی به بازار بورس ارائه نمایند. تمامی اینها، به هزینه و زمان نیاز دارد و بهعلاوه، اطلاعات استراتژیکی را در اختیار شرکتهای رقیب قرار میدهد، ازاینرو هیچگاه تضمینکننده موفقیت یک شرکت نبوده و درک چگونگی اجرای این فرآیند، بسیار ضروری است (خورشد،2011).
- بیان مسئله
حجم قابل توجّهی از مطالعات، بیانگر این مطلب است که شرکتها پس از اجرای IPO با کاهش عملکرد روبهرو میشوند. جین و
کینی(1994) در مطالعهی جامع خود، بیان کردند که شرکتها پس از اجرای نخستین عرضه عمومی با کاهش شدید عملکرد مواجه شدهاند و مطالعات بعدی بسیاری، این موضوع را تأیید کردند. با توجّه به لزوم عمومیشدن و استفاده از منافع آن، این امر نگرانیهای زیادی را برانگیخته است و شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر اجرای موفقیتآمیز IPO، ضروری به نظر میرسد. با توجّه به کمبود مطالعات داخلی در این زمینه و اهمیّت موضوع، در پژوهش حاضر، به دنبال شناسایی این عوامل و اولویتبندی آنها میباشیم. متغیّرهای مستقلی که با توجّه به ادبیات موضوع در نظر گرفته شدهاند عبارتند از: ویژگیهای مالی و اقتصادی شامل سرمایه اولیه، سوددهی اولیه، اندازه شرکت، سن شرکت، اهرم مالی و ویژگیهای مالکیت و بازار شامل زیر قیمت بودن، زمان ورود(بازار داغ)، درصد عرضه اولیه، حجم عرضه اولیه و فاصله زمانی پذیرش و عرضه. متغیّر وابسته، عملکرد مالی آتی شرکت (پس از گذشت سه سال از اجرای IPO) میباشد که توسط معیار بازگشت سرمایه (ROE)، سنجیده میشود. همچنین با توجّه به شرایط عمومی بازار( با درنظرگرفتن درآمدهای نفی، مخارج دولت، نرخ رشد نقدینگی، نرخ ارز، نرخ تورم، رشد اقتصادی و شاخص قیمت بورس)، بازهی مورد مطالعه، به دو زیربازه جداگانه تقسیمبندی شدهاست که به صورت مجزا مورد مطالعه قرارگرفتهاند. در نهایت، به بررسی استواری متغیّرها و آزمون فرضیات در هر زیربازه و در کلّ بازه، پرداخته شدهاست.
- ضرورت و اهمیت تحقیق
مطالعات بسیاری در زمینهی عرضه عمومی اولیه صورت گرفته و جنبههای مختلفی از آن مورد بررسی قرار گرفتهاست. یک موضوع مهم در ارتباط با IPOها، مسأله کاهش عملکرد است و مطالعات نشان دادهاست که شواهد بسیاری وجود دارند که عرضههای عمومی اولیه با این مسأله مواجه میشوند. از طرفی، منافع استراتژیک IPO و انگیزههای بسیاری که برای عمومیشدن وجود دارد، نیاز به شناخت دقیق این فرآیند، انگیزههای آن و عوامل کلیدی مؤثر بر آن را ضروری ساختهاست.
- اهداف تحقیق
با توجّه به اهمیت استراتژیک عمومیشدن، هدف این پژوهش مطالعهی انگیزههای عمومی شدن، بررسی عواملی که میتوانند بر نتیجهی آن تأثیرگذار باشند و اولویتبندی این عوامل میباشد.
- سوالات تحقیق
تحقیق حاضر درصدد پاسخ به پرسشهای زیر است:
- عوامل کلیدی تأثیرگذار بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از نخستین عرضه عمومی کداماند ؟
- اولویتبندی عوامل مؤثر بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از عرضه عمومی اولیه، به چه صورت است ؟
هرکدام از این عوامل چه رابطهای با عملکرد مالی آتی شرکت دارند ؟
- فرضیات تحقیق
با درنظرگرفتن استواری هر کدام از ده متغیّر مورد بررسی، فرضیات زیر در هر زیربازه و درکل بازه، قابل تحقیق است:
فرضیه۱) سرمایه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۲) سوددهی اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۳) اندازه شرکت، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۴) سن شرکت، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۵) اهرم مالی، تأثیر منفی و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه6) زیرقیمت بودن، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه7) زمان ورود (بازار داغ)، تأثیر منفی و معناداری بر عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه8) درصد عرضه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه9) حجم عرضه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه10) فاصله زمانی پذیرش و عرضه، تأثیر منفی و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
- مدل تحقیق
پس از مرور اجمالی پیشینهی تحقیق حاضر و بررسی تأثیر عوامل مختلف در اجرای موفقیتآمیز IPO و با مدّ نظر قراردادن مطالعات و مدلهای مختلف عملکرد مالی آتی شرکتها پس از عرضه عمومی اولیه، خصوصاً مطالعات (جین و کینی (1994)، ریتر (1995)، هبیب و لجنگکویست (2001)، لوگران و ریتر (2004)، باتلر و همکاران (2009)، ون و کائو (2013)) و نیز با در نظر گرفتن فرضیات پژوهش، مدل مفهومی شکل ۱-1 پیشنهاد میگردد.
- مدل مفهومی تحقیق
(برگرفته از: جین و کینی (1994)، ریتر (1995)، هبیب و لجنگکویست (2001)، لوگران و ریتر (2004)، باتلر و همکاران (2009)، ون و کائو (2013))
- روش تحقیق
روش تحقیق عبارت از کلیه وسایل و مراحل جمعآوری منظم اطلاعات و شیوه تحلیل منطقی آنها برای نیل به یک هدف است. این هدف، بهطورکلی کشف حقایق است و به همین جهت اصول کلی آن در کلیه علوم یکسان است.
- نوع تحقیق
تحقیق پیشرو از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. در تحقیقات توصیفی، محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است که شامل جمعآوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه میشود. تحقیقات توصیفی هم جنبه کاربردی دارند و هم جنبه مبنایی که در بعد کاربردی از نتایج این تحقیقات در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها و همچنین برنامهریزیها استفاده میشود (سرمد، 1376).
- ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات
جمعآوری اطلاعات از مهمترین بخشهای یک پژوهش به شمار میرود. در پژوهش حاضر جهت گردآوری دادهها از روشهای زیر استفاده شدهاست:
روش کتابخانهای: جهت استخراج مفاهیم اصلی تحقیق، مبانی نظری و پیشینه تجربی پژوهش، از کتابهای مرتبط و مقالات تخصصی، استفاده شدهاست.
دادههای دسته دوم: دادهها و اطلاعات مالی و ترازنامههای شرکتهای IPO (سال 81 الی 89)، قابل دسترسی بر روی پایگاه دادههای شرکتهای بورس.
- قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: در این پژوهش با بررسی عملکرد مالی آتی شرکتهایی که اقدام به عرضه عمومی اولیه کردهاند، عوامل مؤثر بر عملکرد IPO، رتبهبندی و بررسی میشوند.
قلمرو مکانی: جامعه آماری این تحقیق، عرضههای عمومی اولیه بورس اوراق بهادار تهران در خلال سالهای 81 تا 89 میباشد.
قلمرو زمانی: این تحقیق با کمک دادههای مربوط به بازه زمانی ۱۳۸1 الی ۱۳89 صورت گرفتهاست.
- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق، عرضههای عمومی اولیه بازار بورس اوراق بهادار تهران در خلال سالهای 81 تا 89 میباشد. با توجّه به اینکه دادهها و اطلاعات مالی و ترازنامههای شرکتها قبل از سال 80 بر روی پایگاه دادههای شرکتهای بورس در دسترس نیستند و از آنجایی که در تعریف برخی متغیّرها، دادههای مالی سال قبل از اجرای IPO (سال مالی منتهی به اجرای IPO) مورد نیاز است، سال شروع در بازهی مورد نظر لاجرم سال 81 در نظر گرفته شدهاست. همچنین، برای سنجش عملکرد آتی شرکت، عملکرد شرکت، 3 سال پس از اجرای IPO، در نظر گرفته میشود و به همین دلیل، سال 89 آخرین سال قابل بررسی در بازهی زمانی این تحقیق میباشد. با توجّه به توضیحات فوق، کل عرضههای عمومی اولیه انجام گرفته در بورس اوراق بهادار تهران در خلال سالهای 81 تا 89، 125 مورد بودهاست که همگی در این پژوهش، مورد مطالعه قرار میگیرند.
- شیوه تجزیه و تحلیل دادهها
پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش، دادهها پس از جمعآوری در دو سطح پردازش میشوند که عبارتاند از بررسی استواری هرکدام از متغیّرها و تحلیل چند متغیّره، که در مرحلهی اول، بررسی استواری متغیّرها با استفاده از روش پیشنهادی سالا-ای- مارتین(1997) انجام میشود. در مرحلهی بعد، فرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار خواهندگرفت و تأثیر متغیّرهای مستقل بر متغیّر وابسته نمایش دادهمیشود و با تحلیل پارامترهای برازش مدل، میزان سازگاری مدل با دادههای موجود تعیین خواهدشد. جهت پردازش دادهها از نرمافزار Eviews V.7 استفاده شدهاست.