دنیای مدرن امروز در حال تجربهی دگرگونیهای اساسی از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و دانایی محور، و از سازمانهای سنتی به سازمانهای یادگیرنده و دانایی مدار میباشد. این گذار با استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات صورت میپذیرد (رهنمافرد، 1384، ص 42). امروزه فناوری اطلاعات از مهمّترین محورهای توسعه در جهان است و بسیاری از کشورهای جهان، توسعهی فناوری اطلاعات را یکی از اساسیترین زیرساختهای توسعهی خود قرار دادهاند.
فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی جزء مهمی از جامعه ما شدهاند (چیمیک، 2004؛ نقل در اولاتوی، 2009، ص 1272). پیشرفتهای فناوری اطلاعات و کاربرد آن در تمام ابعاد زندگی، جامعهی امروز را با تغییراتی مواجه کرده است. جوامعی که به موقع و سریع اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده، تجزیه و تحلیل کرده و از نتایج آنها به درستی بهرهمند شدهاند، همواره موفقتر از دیگر جوامع هستند. ورود و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه، رشد انتشار اطلاعات را در پی داشته است،
بهگونهای که اطلاعات به سرعت به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس کاربران قرار میگیرد. فضای مجازی، دنیای سایبری، جهان شبکهای و جامعهی اطلاعاتی برخی از مفاهیمی هستند که با توسعهی فناوری به وجود آمدهاند. این اصطلاحات نشان از آن دارند که دنیا به سمتی پیش میرود که فاصلهها و مکان جغرافیایی، در دسترسی به اطلاعات معنا و مفهومی ندارند.
اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای سازمانها افزایش یافته و رشد و توسعهی آن احساس
میشود، بهگونهای که امروزه تصور سازمانی بدون فناوری اطلاعات غیرممکن به نظر میرسد. فناوری اطلاعات فرصتی است که میتوان با استفاده از آن دامنهی کسب و کار سازمان را توسعه بخشید و خدمات را گسترش داد و تسریع نمود. همچنین فناوری اطلاعات میتواند نقش مهمی در ارتقای
بهرهوری و کارآیی در سازمانهای مختلف دولتی یا خصوصی داشته باشد. سازمانهایی که در آنها فرآیند پیادهسازی و استفاده از فناوری اطلاعات با موفقیت همراه باشد، با دستاوردهای قابل توجهی
رو به رو خواهند شد.
تحقیقات نشان میدهند که یکی از مهمّترین دلایل تمایز سازمانها از یکدیگر، درجهی بهکارگیری فناوری اطلاعات در فعالیتهای سازمانی است (صفدری، درگاهی، اشراقیان، و برزهکار، 1390، ص 25). از جمله سازمانهایی که با تحول فناوری دچار دگرگونیهایی در ساختار و روش انجام کار
شدهاند، کتابخانهها هستند. کتابخانهها همواره از فناوریهای زمان خود تأثیر پذیرفتهاند. اختراع کاغذ و فراوانی آن، موجب تغییر نوع مواد کتابخانهای شد. به دنبال آن، اختراع چاپ دگرگونی در کتابخانهها به وجود آورد. دستنوشتههای نویسندگان که تا پیش از این با مشکلات زیاد استنساخ میشد و در
نسخههای محدود توزیع و در اختیار علاقهمندان قرار میگرفت، در تعداد زیاد به چاپ رسید و در اختیار افراد بیشتری قرار گرفت. ظهور فناوریهای رایانهای تحول دیگری در کتابخانهها به وجود آورد. کاربردهای متنوع این فناوریها موجب شد تا کتابخانهها اقدام به
خودکارسازی فرآیندهای خود کنند. در واقع میتوان گفت که کتابخانهها با گذشت زمان از انبارهای مملو از مدارک به مراکز ارائهی خدمات تبدیل شدهاند، که به تمامی متخصصان و غیرمتخصصان در بهرهبرداری از مجموعههای مفید و مورد نیاز کمک میکنند.
بقایی (1384، ص 2) سرعت، حافظهی بسیار وسیع، دقت بالا در فراهمآوری، صرفهجویی در نیروی انسانی، انباشت و بازیابی اطلاعات به مدد رایانه و امکان روزآمد کردن اطلاعات، را از دلایل استفادهی کتابخانهها از فناوری اطلاعات بیان کرده است.
کتابخانههای عمومی که از مهمّترین نهادهای فرهنگی جامعه هستند، فناوریهای نوین اطلاعاتی را جذب، استفاده و ترویج نمودهاند. اینترنت و قابلیت دسترسی آن به دنیای اطلاعات، کتابخانههای عمومی را به فناوری و وسایلی مجهز نموده که به لحاظ کیفی با امکانات گذشتهی آنها قابل قیاس نیست. با وجود اینترنت، کتابخانههای عمومی این امکان را یافتهاند که خدمات اطلاعاتی خود را به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته در اختیار عموم قرار دهند و در واقع این فرصت را دارند که دروازهی ورود به دنیای اطلاعات الکترونیکی باشند.
فناوری اطلاعات با تغییراتی که در روند ذخیره، بازیابی و مدیریت اطلاعات ایجاد کرده، نقش کتابداران و شکلهای مختلف خدمات کتابخانهها را نیز تغییر داده و آنها را از بافت سنتی خود خارج نموده است. تحولات فناوری، تجربهای پیچیده برای کتابداران بوده است. این تحولات با جهشهایی به سمت جلو و همچنین لحظاتی مملو از مشکلات همراه است. از ابتدای کاربرد فناوری اطلاعات در کتابخانهها، همواره مخالفان و موافقانی، با کاربرد این فناوریها وجود داشتهاند. برخی هوادار چنین تغییراتی هستند و برخی دیگر دچار نگرانیهایی در برابر اعمال چنین تغییراتی میشوند.
نیروی انسانی مخاطب اصلی فناوری اطلاعات است. سرمایهگذاری کتابخانهها در حوزهی فناوری اطلاعات زمانی مؤثر خواهد بود که فناوریهای جدید توسط کتابداران پذیرفته شوند و چنانچه کتابداران در برابر تغییرات حاصل از فناوری مقاومت کنند، سرمایهگذاری در حوزهی مورد نظر بینتیجه
خواهد ماند. نگرش، از مهمّترین عوامل پیشبینی کنندهی پذیرش فناوریها میباشد (بیلر و ریچی، 2002؛ نقل در موغلی، طالبی، و صیف، 1390، ص 34). پیادهسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در
کتابخانهها تا حد زیادی به نگرش کتابداران به این فناوریها بستگی دارد (رمضان،2004 ، ص 440).
نگرش فرد در مورد یک موضوع، میتواند بر رفتار وی نسبت به آن موضوع تأثیرگذار باشد.
همچنین اهمیتی که مدیران برای استفادهی صحیح از فناوری قائل هستند، در کاربری آن نقش مهمی دارد. مدیران دارای نگرش مثبت، خود موتور محرکی در استفاده از فناوری اطلاعات به حساب میآیند.
اهمیت بهکارگیری فناوریهای اطلاعاتی در زمینههای مختلف بر کسی پوشیده نیست. توجه به این امر، کتابخانهها و کتابداران را ملزم به همگام شدن با این فناوریها میدارد. پس برای این همگامی، آگاهی از نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات امری ضروری به نظر میرسد، تا کتابخانهها بتوانند در عصری که به عصر اطلاعات و ارتباطات موسوم است به گونهای مؤثر عمل کنند.
1-2. بیان مسأله
کتابخانهها در ایران از مدتها قبل سرمایهگذاری در زمینهی فناوری اطلاعات را آغاز کردهاند، و در توسعه هر چه بیشتر آن میکوشند. هدف از این سرمایهگذاریها، بهبود بهرهوری فردی و در نهایت بهرهوری سازمانی است. با این حال شواهد نشان میدهند که ناکامی در این سرمایهگذاریها در مقایسه با توفیق در آنها رایجتر بوده است (ناخدا، حری، و کرمدوست، 1384، ص 88). علیرغم مزایایی که کاربرد فناوری اطلاعات برای کتابخانهها داشته، آنها با مسائل و مشکلات مربوط به کاربرد آن از جنبههای گوناگون مانند فردی، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی روبهرو شدهاند.
کاربردهای مختلف فناوری اطلاعات در زمینههای متنوعی مانند شهر الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی با سرعت در حال گسترش میباشند. به همین دلیل دولتها با ایجاد زیرساختهای مناسب، رشد و توسعهی فناوری اطلاعات را تسریع نمودهاند. سازمانها نیز برای بهرهگیری از مزایای فناوری اطلاعات، تمهیداتی اندیشیدهاند که یکی از آنها
طرحهای جامع فناوری اطلاعات است. نهاد کتابخانههای عمومی کشور با نگاهی نوین به فناوری اطلاعات بهعنوان ابزار اصلی تحول در سازمانهای امروز، با تعریف پروژهی تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و بهکارگیری مشاور دارای تجربه در طراحی سیستمهای بر پایهی فناوری اطلاعات در سازمانهای فرهنگی و استفاده از توانمندیهای علمی و اجرایی موجود در داخل و خارج کشور، در راستای حصول اهداف زیر گام برمیدارد:
- مکانیزاسیون فرآیندهای کلیدی و عملیاتی؛
- دستیابی به سیستمهای تعاملی رزرو و سفارش الکترونیکی منابع کتابخانه؛
- ارائهی خدمات الکترونیکی متنوع برای اعضا؛
- تهیهی نسخ الکترونیکی از منابع نایاب کتابخانه؛
- دسترسی آسان به منابع پرتقاضا برای همه و از همه جا؛
- جست و جوی سریع در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی؛
- حفاظت و نگهداری از اصل منابع بهطور مناسبتر؛
- توانایی پاسخگویی مناسبتر به نیازهای مراجعان؛ و
- صرفه جویی در زمان مراجعان و کتابداران (رهنمافرد، 1384، ص 46).
همچنین در سند چشمانداز نهاد کتابخانههای عمومی ایران در سال 1404 آمده است که این نهاد در بهرهگیری از فناوریهای نوین اطلاعاتی با ایجاد کتابخانههای ترکیبی از طریق
دیجیتالسازی اثربخش خدمات و منابع، پیشرو خواهد بود (نهاد کتابخانههای عمومی، 1389،
ص 77). این کتابخانهها از فناوریهای اطلاعاتی همچون رایانهها، سختافزارها و نرمافزارهای کاربردی،
وب سایتهای کتابخانهای، منابع الکترونیکی، اینترنت، اینترانت و امثال اینها استفاده میکنند. امّا آمارها وضع مطلوبی را از کتابخانههای عمومی در ایران نشان نمیدهد، بهطوری که حتی آمارهایی که از سوی نهاد کتابخانههای عمومی کشور منتشر میشود، بیانگر این است که کتابخانههای عمومی در یک نگرش کلی از نظر کمی و کیفی با استانداردهای بینالمللی فاصله دارند. اطلاعات موجود در
وبسایت نهاد کتابخانههای عمومی کشور، در مورد کتابخانههای عمومی استان خوزستان حاکی از این است که تعداد کمی از این کتابخانهها دارای بخش خدمات اینترنتی هستند و از نظر تعداد رایانه نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند. وبسایتهای شماری از این کتابخانهها هم، از غنای لازم برخوردار نیستند.
داورپناه (1381، ص 3) به این نتیجه رسید که عوامل زیرساختی متفاوتی نظیر عوامل فنی، انسانی، اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، و دولتی، بهرهگیری از فناوری اطلاعات در کتابخانهها را تحت تأثیر قرار میدهند. این عوامل را میتوان به عنوان “عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات” به صورت زیر
دستهبندی کرد:
- عوامل فنی: سختافزار و نرمافزار رایانه، ارتباط راه دور، استانداردها، اشتراک رایانهای، تأمین انرژی (برق).
- عوامل انسانی: کارکنان متخصص، استخدام کارکنان، نگرش کارکنان نسبت به فناوری اطلاعات و آموزش ضمن خدمت، حمایت مدیران رده بالا، ثبات در مدیریتها و همکاری.
- عوامل اقتصادی: منابع مالی، هزینهی فناوری اطلاعات.
- عوامل اجتماعی – فرهنگی: نظام آموزشی، کاربران (نگرش فرهنگی جامعه).
- عوامل دولتی: سیاست ملی اطلاعرسانی، قوانین و مقررات، و سازمان ملی اطلاعرسانی.
هر کدام از این عوامل، مشخصات خاص خود را دارند، ولی اساساً حلقههای یک زنجیر هستند و بستر را برای طراحی، نگاهداری و بهرهگیری موفقیتآمیز از فناوری اطلاعات هموار میکنند. لذا هنگام بهرهوری از فناوری اطلاعات باید همهی این عوامل مد نظر باشد. عوامل فردی مانند
برداشتها و نگرشهای کارکنان نسبت به فناوری اطلاعات و ویژگیهای جمعیتشناختی آنان، از
جمله عواملی هستند که بر میزان پذیرش و استفاده کارکنان از این فناوری تأثیر میگذارند
(شیخشعاعی و علومی، 1386، ص 10). با توجه به نقش عامل انسانی در بهبود کارآیی کتابخانهها،
بررسی عوامل فردی میتواند از ابعاد گوناگونی به افزایش بهکارگیری نظاممند فناوری اطلاعات و
در نتیجه بهرهوری و پیشرفت سازمان یاری رساند (ناخدا، حری، و کرمدوست، 1384، ص 77).
واعظی (1389) عقیده دارد که برای رسیدن به اهداف سند چشمانداز 20 ساله، در برنامهریزی راهبردی نهاد کتابخانهها به توسعه فناوری اطلاعات توجه ویژهای شده و تحقق این مهم نیازمند اقدامات اساسی و عمیق در ساختارها و مناسبات در بخشی از نگرشهای انسانی و مدیریتی به ویژه در حوزهی کتابخانهها است. لذا در این پژوهش سعی بر این است تا مشخص شود که نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات چیست، و آیا عواملی همچون جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشتهی تحصیلی، تجربهی استفاده از فناوری اطلاعات، سابقهی کار در کتابخانه و شرکت در دورههای آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات تأثیری بر نگرش این کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات دارند.
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش
در آموزش، یادگیری و حتی بهکارگیری فناوری توسط نـیـروی انسانی توجه به نگرش افراد نسبت به فناوری ضروری به نظر میرسد. شناخت نوع نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات
میتواند به استفادهی مؤثر از آنها در کتابخانهها کمک نماید. نتایج این پژوهش به مدیران کتابخانهها کمک میکند تا در مواقع استفاده از فناوریهای نوین، بهگونهای عمل نمایند که حداقل نگرانی نسبت به این فناوریها در کتابداران ایجاد شود. همچنین آنها میتوانند برنامهریزیها و اقدامات لازم را، جهت ایجاد نگرشی مثبت نسبت به فناوری در آنها پیاده سازند. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند کتابخانههای عمومی استان خوزستان را در بهرهگیری هر چه بهتر از فناوری اطلاعات یاری رساند.
- Chiemeke
- Olatoy
- Baylor & Ritchie
- Ramazan