:
در این فصل تلاش خواهیم کرد که به بیان مسئله و مهمترین موضوع آن یعنی چرایی و چگونگی تغییر رویکرد امریکا در دوران باراک اوباما در قبال ایران، با تاکید بر مؤلفه های قدرت هوشمند بپردازیم، همچنین تلاش خواهیم کرد با بیان ضرورت پژوهش و پیشینه تحقق، مسیر را برای ورود به مباحث اصلی هموار کنیم. اهم مسائل دیگر در این فصل که به آنها اشاره می شود، بیان جنبه نوآورانه، اهداف کاربردی، سوالات و فرضیه پژوهش خواهد بود. در نهایت به بیان قلمرو پژوهش، تعریف مهمترین واژگان، روش پژوهش و روش گردآوری اطلاعات و در نهایت سازماندهی در شش فصل خواهیم پرداخت.
1- بیان مسأله:
بسیاری بر این باورند که با به قدرت رسیدن باراک اوباما، آمریکا در حال گذار از دورهی سلطهگری سخت افزارگرا (هژمونگرایی[1] یک جانبه نگر) به مدیریت و هدایتگری (موازنهسازی[2] چند جانبه گرا[3]) با استفاده از راهبرد قدرت هوشمند[4] بود. بنابراین باراک اوباما در این دوران متقاعد شد که بهترین راه مقابله با ایران کاربست راهبرد قدرت هوشمند، یعنی استفاده از ظرفیت های نهادهای بینالمللی(شورای امنیت)، ائتلاف سازی با قدرت های دیگر، همراهی سازی سایر کشورها با خود، کنار گذاشتن نظامیگری و استفاده از دیپلماسی و مذّاکره می باشد. اتخاذ سیاست قدرت هوشمند مبتنی بر طرحهای ابتکاری بود که شامل کاربست نیروی نظامی(تهدید به حمله)، دیپلماتیک(تداوم مذّاکره)، فشار اقتصادی(تحریم ها)، ارتباطات و اطلاعات(راهبرد جنگ سایبری)و جنگ ژئواکونومیک( ممانعت از سرمایه گذاری شرکت ها و کشورها در زمینه های نفتی و گازی در ایران)، که بطور همزمان بر علیه جمهوری اسلامی بکار گرفته شدند. بنابراین آنچه درباره سیاست خارجی دولت باراک حسن اوباما در قبال ایران برای ما مساله است این می باشد که رویکرد سیاست خارجی بارک حسن اوباما در قبال جمهوری اسلامی چگونه بوده است.
با به قدرت رسیدن باراک اوباما، دولت او به تدریج رویکرد تقابلی و یک جانبه گرایی دوران بوش را کنار نهاده و رویکردی تلفیقی( قدرت نرم + قدرت سخت)، یا به اصطلاح قدرت هوشمند را علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد. در این دوره درچارچوب قدرت هوشمند، تیم اوباما طیفی از تحریم های فراگیر و چندلایه همراه با تهدید نظامی را علیه ایران بکار گرفتند. در مجموع ابعاد سیاست های تقابل گرایانه اوباما در قبال ایران در میان رؤسای جمهور سابق این کشور بی سابقه بوده است. اگر چه استراتژى اوباما انعطاف پذیرتر است، ولى مداخله جویانه تر، تحریمى بوده است. بعلاوه در این دوره اتهاماتی از قبیل حمایت از تروریسم، تلاش برای دست یافتن به سلاح هسته ای، ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه مانند یمن، عراق و… به قوت خود ادامه یافت.
اوباما با رویکردی چندجانبه گرایانه و از طریق همکاری و همراهی متحدّین اروپایی خود به ویژه کشورهای 1+5 ، موفق شد در چهار سال نخّست ریاست جمهوری خود تحریم های شدیدی علیه ایران به ویژه در عرصه ی اقتصادی وضع کند و در چهار سال دوره دوّم با به قدرت رسیدن حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری ایران، اوباما سعی کرد در ارتباط به برنامه هسته ای و مسائل منطقه ای از جمله قضیه ی سوریه با ایران وارد مذاکره شود.
به طور کلی پژوهش حاضر درصدد است از زاویه ای جدید به کندوکاو و ارزیابی سیاست خارجی دوران باراک اوباما در قبال ایران با تاکید بر مؤلفه های قدرت هوشمند بپردازد که در نوع خود تا به حال کمتر تحقیقی درباره آن انجام گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه در سالهای اخیر سیاست های ایالات متحده در تقابل با ایران بر محور قدرت هوشمند تدوین شده بود، برای فهم و درک بیشتر و بهرهگیری مناسب نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر را احساس کردیم.
- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
اهمیت و ضرورت بررسی مؤلفه های قدرت هوشمند در رویکرد جدید امریکا در قبال ایران در این مسئله است که شناسایی ماهیّت و چرایی اتخاذ این راهبرد موجب می گردد که مسئولان و دستگاه دیپلماسی کشور ایران در تدوین و اتخاذ تصمیمات به روز باشند و عکس العمل های به موقع و عقلایی را در قبال سیاست خارجی امریکا اتخاذ نمایند.
- ادبیات پژوهش:
تعدادی از پژوهشگران داخلی و خارجی به برخی جوانب و مولفه های قدرت هوشمند در دوره باراک اوباما اشاره داشته اند که مهمترین آنها عبارتند از: ارسلان قربان شیخ نشین و دیگران که در مقاله ای تحت عنوان ” قدرت هوشمند؛ تحول نوین قدرت در عصر جهانی شدن ” به این نتیجه می رسند که تحولات نظام جهانی با ایجاد تغییر در ماهیت و اشکال قدرت به عنوان اصلی ترین مؤلفه تعیین کننده جایگاه بازیگران در نظام جهانی، تأثیرگذاری بیشتر قدرت هوشمند نسبت به قدرت سخت و محدودیت های قدرت نرم را بر روند سیاست ها و تصمیم گیری های دولت ها را در راستای دستیابی به اهداف و منافع ملی ارتقا بخشیده است( قربانی شیخ نشین و دیگران: 1390).
بهاره سازمند و لقمان قنبری در مقاله ای تحت عنوان ” آمریکا و رویکرد تلفیقی به امنیت بعد از حادثهی11 سپتامبر”، بر این باورند که خطمشی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی، به ویژه در سالهای اخیر، تلفیقی از راهبردهای نرمافزارانه توأم با تهدید سختافزارانه(یا همان قدرت هوشمند) بوده است .امریکا در کنار استفاده از شیوههای سختافزاری، درصدد بهرهگیری از ابزارهای نوین در مقابل ایران است و در همین راستاست که مباحثی چون دیپلماسی عمومی، دیپلماسی پنهان، بهرهگیری از رسانهها و شبکههای اجتماعی را برای مقابله با ایران در دستور کار خود قرار داده است.( سازمند و قنبری : 1391).
ابراهیم متقی در مقاله ای به نام “همکاری نامتقارن ایران و امریکا در دوران اوباما ” ، به این نتیجه می رسد که رویکرد سیاست خارجی باراک اوباما را میتوان گذار مجدد به واقعگرایی امنیتی دانست. زیرساخت نظریات واقعگراییِ امنیتی بر موازنهگرایی و تعادل قرار داد. اوباما توانست الگوی جدیدی را در رفتار سیاست خارجی مورد پیگیری قرار دهد که مبتنی بر موازنهگرایی، تعادل، همکاری، مشارکت و چندجانبهگرایی میبود(متقی: 1388). همین نویسنده در مقاله دیگری تحت عنوان ” نشانه ها و فرایندهای سیاست خارجی اوباما( 2009-2010)” به این جمعبندی می رسد که زمینه های تغییر در آمریکا از اواخر سال 2008 شکل گرفته و به گونه ای تدریجی مورد حمایت فزاینده گروه های مختلف واقع شد و آنچه که به عنوان گفتمان سیاست خارجی اوباما مطرح شده است را می توان پاسخی به نیازهای عمومی جامعه آمریک ا دانست.( متقی: 1389).
شانی هرمزی در مقاله تحت عنوان ” اهداف و ابزارهای دولت اوباما در میانجی گری مذاکرات صلح” ، در بخشی از نتیجه گیری به این نکته اشاره می کند که آنچه دولت اوباما تلاش دارد تا به عنوان چهارچوب کلی سیاست خارجی خود تبیین کند و به نمایش گذارد، بر محورهایی چون چند جانبه گرایی و تأکید بر نهادهای بین المللی و قانون استوار است.( هرمزی: 1389).
محمد مهدی غمامی در مقاله ای تحت عنوان” تحلیل گفتمان ضد حقوقی تحریم های آمریکا علیه دولت ایران” به این نتیجه می رسد که تحریم هایی که علیه ایران در سه ضلع اصلی و دومینووار حقوق بشر، تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی(هسته ای) با غایت سرنگونی نظام دنبال می گردد گرچه ایران را مورد تهدیدات و آسیب های جدی و چند بعدی(اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) و چالش های پیچیده و فزاینده قرار داده است ولی این شرایط سخت می تواند بصورت یک ابزار فرصت زا نیز عمل کند.( مهدی غمامی: 1392).
- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
هرکدام از پژوهش های فوق الذکر، اشاره ای جزئی و کم رنگ به اهمیت و جایگاه مقوله قدرت هوشمند در سیاست خارجی امریکا به ویژه در سیاست خارجی باراک اوباما در قبال ایران داشته اند. با این وجود جنبه نوآوری پژوهش حاضر در مقایسه با پژوهش های قبلی داشتن نگاهی تاریخی- کاربردی و مبسوط از قدرت هوشمند در راهبرد ها و سیاست های باراک اوباما در قبال ایران است و بنابراین، پژوهشی نو و بدیع خواهد بود.
- هدف کاربردی:
پژوهش حاضر با هدفی کاربری و نوآورانه در حوزه سیاست خارجی انجام گرفته است و تلاش شده است نهاد ها و دستگاهای تصمیم ساز به ویژه وزارت امور خارجه جمهوی اسلامی از نتایج پژوهش بهره مند و منتفع شوند..
- سؤالات تحقیق:
سوال اصلی: راهبرد سیاست خارجی دولت باراک اوباما در قبال جمهوری اسلامی ایران چگونه بوده است؟
فرضیه اصلی: به نظر می رسد که در دوره باراک اوباما رویکرد سخت افزارانه و یک جانبه گرایانه جای خود را به سیاست چندجانبه گرایی و موازنه گرایی بر محور قدرت هوشمند در قبال جمهوری اسلامی ایران داده بود.
سوال فرعی: چه الزامات داخلی و جهانی منجر به چرخش از سیاست یک جانبه گرایی به سیاست خارجی چند جانبه گرای و موازنه گرایی امریکا در دوره اوباما شد؟
فرضیه فرعی: به نظر می رسد میراث سیاست خارجی بوش در ابعاد نظامی – افکار عمومی و هزینه های اقتصادی منجر به چرخش سیاست خارجی امریکا از یک جانبه گرایی مطلق نگر به موازنه گرایی و چند جانبه گرایی بر محور قدرت هوشمند شده بود.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
***
و همچنین به ایمیل شما نیز ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : serderehi@gmail.com