دانش (دانسته مبتنی بر تجربه) یک منبع کلیدی در هر سازمانی است. انسان هر چه بیشتر
بداند ، بهتر میتواند عمل کند . دیگر دورانی که در آن فقط پول ، زمین و نیروی بازو ، به عنوان سرمایه شناخته میشدند ، به سر آمده است . در دنیای امروز ، دانش نه تنها به عنوان یک سرمایه محسوب میشود ، بلکه به عنوان مهم ترین سرمایه ننیز برای سازمانها تلقی میشود . لذا در عصر دانایی که در آن دانش بسان مهم ترین سرمایه محسوب میشود ، سازمانها نیازمند رویکرد مدیریتی متفاوت نسبت به مسائل سازمان و کارکنان هستند . حفظ و نگهداری کارکنان سازمانها و پرورش ظرفیت یادگیری آنان نقش تعیین کننده ای در موفقیت و کسب مزیت رقابتی برای سازمان دارد . لذا همانند مدیریت منابع فیزیکی مانند پول ، مدیریت دانش نیز باید بخشی از سیاستهای استاندارد سازمان باشد (انتظاری، 1385) .
دور نمای تاریخی از مدیریت دانش امروزی، به این مطلب اشاره دارد که مدیریت دانش یک خواسته قدیمیبوده است. دانایی شامل دانستن و دلایل دانستن بوسیله فلاسفه غربی به صورت مدون شاید هزار سال قبل ایجاد شده باشد. همچنین فلاسفه ی شرقی یک مشارکت هم اندازه در تدوین دانایی داشتند ، اگر چه بیشتر تأکید آنها بر دریافت هدایتهای روحانی و زندگی مذهبی بود و بسیاری از این تلاشها به سمت بدست آوردن دریافتهای مجرد و فرضی از آنچه که دانایی مورد بحث قرار میدهد مربوط میگشت (انتظاری،1385 ) . حتی برخی دیگر از این هم فراتر رفته اند و معتقدند که تلاشها و نیروهای انسانهای اولیه در محیط ناآشنای زندگی خود برای فهم روابط و بقا ، نمونههای عملی از جستجوی دانایی و هدایت آن دانایی به سود خود است. اما تمرکز حاضر به طور عمده اغلب بر اثر بخشیهای اقتصادی تأکید دارد . اینجاست که نقش اصلی انسان در سطح مدیریت دانایی مطرح میگردد ؛ چرا که این واقعیت آشکار شده است که دست یابی به سطحی از رفتار اثر بخش برای رقابت عالی و سطح بالا ضروری است و این مستلزم این است که همه افراد سازمان در نظر گرفته شوند. مدیران برای این کار باید بین شناخت، انگیزش ، رضایت فردی ، احساس امنیت و خیلی از عوامل دیگر یکپارچگی و هماهنگی ایجاد کنند . امروزه مدیریت دانش فقط با فشار اقتصادی ایجاد نمیشود ، بلکه جنبه مهم مدیریت دانایی رفتار اثر بخش افراد است (صیف و کرمی، 1383: 20 ) . مدیریت دانش ، مربوط به استفاده نظامند و راهور از دانش در سازمان و بکارگیری آن در فعالیتها ، به منظور تحقق اهداف و رسالت سازمان است . هدف مدیریت دانش ، جلوگیری از تکرار اشتباهات و اتخاذ تمامیتصمیمات بر اساس دانش سازمان میباشد (میلتون، 2002) .
در مدیریت دانایی امروز تأکید بر این است که افراد دارای قدرت فکر کردن و تجزیه و تحلیل مسائل بشوند و افراد بیشتر دارای وظایف عقلائی باشند تا فعالیتهای یدی . برای آنکه فعالیتهای مدیریت دانش ، اثر بخش باشند ، باید زمینههای اجتماعی را که یادگیری در آنها صورت میگیرد، مدنظر قرار داد. باید به کارکنان آزادیهای فکری داد تا بتوانند در مورد کار خود اظهار نظر کنند ( انتظاری، 1385 ) .
دریافتها در مورد مدیریت دانایی بصورت شانسی اتفاق نیافتاده است ، بلکه بر اثر کار و تجربه طولانی از دهه 1980 به این طرف شکل گرفته است ( صیف و کرمی، 1383: 21 ) . در دسته بندی ای که از سوی صاحب نظران کسب و کار ارائه میشود، دهه 1980 ، دهه جنبش کیفیت ( تأکید بر اینکه برای دست یابی به کیفیت بهتر، همه کارکنان باید از قدرت فکری خود بهتر استفاده کنند ) ؛ دهه 1990 ، دهه مهندسی مجدد ( استفاده از فناوری برای بهبود فرایندهای کسب و کار و کاهش هزینهها ) ؛ و دهه 2000، دهه مدیریت دانش لقب گرفته است ( جعفری و کلانتر، 1382، 24 ) .
1-1) ساختار پژوهش
ساختار پژوهش حاضر بدینصورت است که فصل اوّل آن کلیات پژوهش شامل بیان مسئله و اهمیت پژوهش و سایر موارد مربوط به کلیات پژوهش میباشد . همچنین فصل دوّم شامل مبانی نظری و پیشینه پژوهشهایی که قبلاً انجام شدهاند ، میباشد و نیز فصل سوّم آن شامل روششناسی پژوهش و روش گردآوری دادهها و همچنین جامعه و تعداد نمونه آماری میباشد . در فصل چهارم پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل فرضیات انجام شده است و در نهایت نتیجهگیری کلی و پیشنهادات و محدودیتهای پژوهش در فصل پنجم آورده شدهاند .
1-2) بیان مسأله و علل برگزیدن موضوع پژوهش
جهان در حال حرکت به سمت یک عصر اقتصادی جدید است. در چنین محیط متحولی ، برای سازمانها بسیار مشکل است که قادر به پاسخگویی نوسانهای بازار بوده ، قدرت رقابتپذیری خود را حفظ کنند . در برابر این چالشها سازمانها به دنبال راه حلهایی برای افزایش مزیت رقابتی خود هستند . در اواخر سده بیستم، سازمانها برای تطابق با تقاضای سریع و دارای نوسان بازار ، زمان تحویل کوتاه و
سفارشهای متنوع ، تصمیم به اجرای سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان ، برای بهکارگیری از همه منابع موجود در جهت بهبود رقابتپذیری خود گرفتند . امروزه ، در دنیای پر چالش و رقابتی کسب و کار ، بسیاری از سازمانها برای بقا میبایستی با کمک الگوهای سرآمدی به حفظ و توسعه بازارها و مشتریان خود بپردازند . از طرفی در عصر دانش ، سازمانها توجه و تأکید زیادی بر شناسایی و بهرهگیری مؤثر از سرمایههای فکری و دانشی خود داشته و بر این اساس ، بهدنبال پیادهسازی رویکردهای مؤثر مدیریت دانش هستند . تغییرات سریع در دنیای امروز ، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبرو کرده است ؛ امّا در این میان سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین، از فرصتهای ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند . مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست . علیرغم اینکه دانش بهعنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری و حیاتی است و شرط موفقیت سازمانها درتجارت جهانی دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح میباشد ، امّا باز هم بسیاری از سازمانها هنوز به مدیریت دانش بهطور جدی توجه نکردهاند . دنیای امروزی بهگونهای است که شرط بقای هر سازمانی عکسالعمل سریع در برابر تغییرات است که آن جزء با داشتن دانش و خلاقیت امکانپذیر نمیباشد . پژوهش حاضر ضمن توضیح و تبیین مدیریت دانش، ارتباط آن را با عملکرد مالی مورد بحث قرار میدهد . در همین زمینه پیتر دراکر میگوید: “راز موفقیت سازمانها در قرن 21 همان مدیریت دانش است” . بنابراین، مدیریت دانش مقولهای مهمتر از خود دانش محسوب میشود که در سازمانها به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانستههای فردی و سازمانی را به دانش و مهارتهای فردی و گروهی تبیین و روشن نماید(نوناکا،2002) . از اینرو، سازمانها باید محیطی را برای اشتراک ، انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود به وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان آموزش دهند(نوناکا، 1994) و سعی در ایجاد بسترسازی و شناسائی عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش در سازمان نمایند. مسئله و چالشی که در اینجا وجود دارد، این است که مدیریت دانش موضوعی سیستماتیک است . مقولهای که اجرای موفقیتآمیز آن نیازمند نگرشی همه جانبه و فراگیر به عوامل مختلف سازمانی است . از طرفی به دلیل مطرح شدن مدلها و روشهای بسیار متعددی برای به کارگیری مدیریت دانش در سازمانها ، گاهی این مدلها موجب گیج شدن مدیرانی میشوند که به دنبال پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود هستند . بررسی تحلیل دانش و اهمیت ویژگیهای آن در حیطه عملکرد سازمانها میتوان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمانها به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است . بنابراین در این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که رابطه موجود میان ابعاد مدیریت دانش و عملکرد مالی در پتروشیمی آبادان چه نوع رابطه ای است؟ و آیا ابعاد مدیریت دانش بر عملکرد مالی تاثیر دارد یا نه؟
1-3) اهمّیت و ضرورت انجام پژوهش
در عصر دانایی که دانش مهمترین سرمایه هر سازمان و جامعهای محسوب میشود ، مدیریت دانش وظیفه سازمانهایی است که میخواهند به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند . از اینرو ، بسیاری از سازمانهایی که میخواهند بقا و موقعیت رقابتی خود را حفظ کنند ، پیاده سازی مدیریت دانش را در پیش گرفتهاند . امّا پیاده سازی موفقیتآمیز این استراتژی مستلزم این است که عوامل سازمانی مختلف موجود در یک سازمان از جمله ساختار سازمانی ، فرهنگ سازمانی ، تکنولوژی و منابع انسانی دارای ویژگیهای خاصی بوده و از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار باشند . لذا ضرورت دارد که ارتباط مدیریت دانش با سایر مقوله های سازمانی مورد مطالعه قرار گیرد .
1-4) جنبه نوآوری تحقیق
در این تحقیق برای اولین بار ابعاد مدیریت دانش با یک متغیر مالی یعنی عملکرد مالی در میان کارکنان پتروشیمی آبادان مورد بررسی قرار گرفته است .
1-5) اهداف پژوهش
در واقع هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه میان مدیریت دانش و عملکرد مالی می باشد .
اهداف فرعی این تحقیق نیز بررسی رابطه بین هریک از ابعاد مدیریت دانش و عملکرد مالی شرکت به شرح ذیل می باشد .
- بررسی رابطه بین خلق دانش و عملکرد مالی شرکت .
- بررسی رابطه بین حفظ و نگهداری دانش و عملکرد مالی شرکت .
- بررسی رابطه بین انتشار دانش و عملکرد مالی شرکت .
- بررسی رابطه بین بکارگیری دانش و عملکرد مالی شرکت .
1-6) سوالات پژوهش
سؤال اصلی پژوهش این است که :
- بین مدیریت دانش و عملکرد مالی چه ارتباطی وجود دارد ؟
و سؤالات فرعی عبارتند از :
- بین خلق دانش و عملکرد مالی چه ارتباطی وجود دارد ؟
- بین حفظ و نگهداری دانش و عملکرد مالی چه ارتباطی وجود دارد ؟
- بین انتشار دانش و عملکرد مالی چه ارتباطی وجود دارد ؟
- بین بکارگیری دانش و عملکرد مالی چه ارتباطی وجود دارد ؟
1-7) فرضیات تحقیق
1-7-1) فرضیه اصلی تحقیق
بین ابعاد مدیریت دانش و عملکرد مالی شرکت پتروشیمی آبادان رابطه معناداری وجود دارد .
1-7-2) فرضیات فرعی تحقیق
- بین خلق دانش و عملکرد مالی شرکت پتروشیمی آبادان رابطه معناداری وجود دارد .
- بین حفظ و نگهداری دانش و عملکرد مالی شرکت پتروشیمی آبادان رابطه معناداری وجود دارد .
- بین انتشار دانش و عملکرد مالی شرکت پتروشیمی آبادان رابطه معناداری وجود دارد .
- بین بکارگیری دانش و عملکرد مالی شرکت پتروشیمی آبادان رابطه معناداری وجود دارد .
1-8) متغیرهای عملیاتی پژوهش
متغیر مستقل : در پژوهش حاضر ، ابعاد مدیریت دانش به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است . متغیر وابسته : متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار میگیرد . در این پژوهش عملکرد مالی به عنوان متغیر وابسطه در نظر گرفته شده است .
1-9) تعاریف مفهومی واژه ها
مدیریت دانش :
به مجموعه فرایندهایی اطلاق میشود که در نتیجه آنها دانش کسب، نگهداری و استفاده میشود و هدف از آن بهرهبرداری از داراییهای فکری بهمنظور افزایش بهرهوری، ایجاد ارزشهای جدید و بالا بردن قابلیت رقابتپذیری است(غلامیان و دیگران، 1385).
خلق دانش :
این فعالی بر استفاده از منابع درونی و بیرونی سازمان برای خلق دانش جهت دستپیابی به اهداف سازمانی تاکید دارد (مدیسون، 2008).
حفظ و نگهداری :
عبارت است از فعالیت هایی که دانش را در سیستم ماندگار می کند.
انتقال دانش :
هافمن و همکاران بیان میدارند که منظور انتقال دانش از یک فرد، گروه و یا واحد سازمانی به فرد، گروه و یا واحد سازمانی دیگر میباشد(سامنی، 1388).
انتشار دانش :
این فعالیت شامل فرایندهای انتقال دانش به صورت تجربه، مهارت و طرح های وابسته به سازمان می شود (فراپالو،2006).
بکارگیری دانش :
شامل فعالیت هایی می شود که در ارتباط با اجرای دانش در فرایندهای سازمانی هستند.
عملکرد مالی :
عملکرد مالی عبارت است از سود کسب شده در طول یک سال مالی نسبت به دارایی سرمایه گذاری شده .
شرکت پتروشیمی آبادان :
در اواخر سال 1342 انستیتو نفت فرانسه از طریق سازمان برنامه و بودجه مامور شد تا در مکان ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران مطالعات جامعی به عمل آورد . این مطالعات منجر به تاسیس شرکت سهامی پتروشیمی آبادان با مشارکت 74 % سهم شرکت ملی پتروشیمی و 26% سهم شرکت ب اف گودریج آمریکا گردید .
در سال 1346 عملیات ساختمانی مجتمع توسط شرکت لاماس آمریکا آغاز و در سال 1348 رسماً به
بهره برداری رسید . ظرفیت اولیه تولید مجتمع 20 هزار تن ماده اولیه پلاستیک ( پی وی سی ) و 10 هزار تن ماده اولیه شوینده ها ( دی دی بی ) و 24 هزار تن سودسوزآور در سال بود .
در سال 1354 طرح گسترش به منظور افزایش تولید پی وی سی به 60 هزار تن در سال به اجرا در آمد. مجتمع پتروشیمی آبادان در طی سالهای 1359 تا 1367در اثر آتش جنگ 8 ساله ایران و عراق ویران شد (بین 30 % تا 100% خسارت طی 8 سال جگ به واحدهای آن وارد شد) . پس از پایان جنگ ، عملیات بازسازی مجتمع از سال 1367 تا 1372 در طی 5 فاز متوالی به اجرا درآمده و واحدهای مجتمع با ظرفیت کامل در سرویس قرار گرفتند . در سال 1375 در راستای سیاست های دولت ، شرکت به بخش خصوصی واگذار گردید .
تولید پی وی سی در سال 1384 به حدود 60 هزار تن افزایش یافت . رسیدن به تولید سالانه 110 هزار تن پی وی سی هدف طرح توسعه آینده مجتمع در طی چند سال آینده می باشد.
Milton
Nanonka.
– Moodysson
– Frapaolo