در این فصل کلیاتی در موردتحقیق بیانشده است. توضیحاتی در مورد مسئله اصلی تحقیق، تشریح موضوع تحقیق، ضرورت انجام تحقیق و اهداف آن مطرحشده است. همچنین برای آشنایی بیشتر با تحقیق حاضر سؤالات و فرضیات و روش تحقیق بیان گردیده است و در پایان فصل توضیحاتی در مورد واژگان کلیدی تحقیق ارائهشده است.
1-2- تشریح و بیان موضوع
امروزه فنآوری اطلاعات و بهرهگیری از ارتباطات الکترونیکی یکی از اجزای لاینفک زندگی روزمره به شمار میرود. بهرهگیری از این فنآوری در عرصههای گوناگون زندگی مؤثر بوده است؛ تا جایی که بسیاری از سازمانها، بانکها، مراکز خرید و … کلیه مبادلات و تعاملات حرفهای خویش را بر پایه این فنآوری تغییر دادهاند. توسعه و گسترش سازمانها، تنوع، تعدد و پیچیدگی فعالیتهای بازرگانی و اقتصادی اینگونه سازمانها شرایطی را ایجاد نموده است؛ که بخش عمدهای از سازمانها اعم از کوچک و بزرگ ناگزیر از اتکا به استفاده از سیستمهای دادهپردازی الکترونیک بهمنظور جمعآوری، پردازش و گزارش اطلاعات مالی، عملیاتی و عملکردی گردیدهاند. در این میان، بخش عمدهای از دادههای مالی و عملکردی از طریق سیستمهای اطلاعاتی حسابداری پردازش و گزارش میگردد.
با توجه بهسرعت بالا در پردازش، دقت فوقالعاده، سرعتبالای دسترسی به اطلاعات، بهروز بودن، امکان مبادله الکترونیک اطلاعات قیمت ارزان و رو به کاهش اطلاعات که از مهمترین ویژگیهای این سیستمها است. نیاز به استفاده از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در دنیای امروز را ملموس نموده است.
علاوه بر این سازمانها بهمنظور تأمین نیازهای اطلاعاتی ذینفعان داخلی و خارجی و ارائه گزارشهای مالی و مدیریتی بهمنظور اجرای الزامات قانونی از یکسو و پاسخگویی به انتظارات اطلاعاتی گروههای مختلف از سوی دیگر ناگزیر از بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در جهت تولید و فرآوری مجموعه اطلاعات بهموقع، قابلاتکا و کمهزینه است (شاهینی،1388).
1-3-مسئله اصلی تحقیق
امروزه بخش عمدهای از کارکرد مدیران پیرامون تصمیمگیریهای مالی، اقتصادی و انتخاب راهکارهای بهینه
بهمنظور حداکثر رساندن عایدی، بازده و ارتقاء بهرهوری و عملکرد مدیریت است. اتخاذ تصمیمات مطلوب مستلزم پشتیبانی مدل تصمیم مدیریت توسط اطلاعات قابلاتکا، بهموقع و عینی است به هر میزان که بهموقع بودن، قابلیت اتکا و عینیت این اطلاعات بیشتر باشد به همان میزان بیشتر میتوان نسبت به توفیق مدیریت امید داشت. بر این اساس میتوان گفت که بخش عمدهای از منابع سازمان صرف تهیه، پردازش و گزارش اطلاعات مالی و مدیریتی و استفاده آن جهت بهبود فرآیند تصمیمگیری مدیریت میشود با توجه به این امر که اطلاعات حسابداری، مبنای بخش عمدهای از تصمیمگیریهای سازمانی است، سیستمهای اطلاعاتی حسابداری زیربنای اصلی و ابزار مؤثری جهت تهیه و ارائه اطلاعات موردنیاز استفادهکنندگان جهت قضاوت و تصمیمگیریهای آگاهانه به شمار میرود بر این اساس بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی از سوی مدیران سازمانها میتواند دستیابی به اهداف موردنظر را تسهیل نموده و موجب بهبود عملکرد اقتصادی سازمان گردد (شاهینی،1388).
علاوه بر این سازمانها بهمنظور تأمین نیازهای اطلاعاتی ذینفعان داخلی و خارجی و ارائه گزارشهای مالی و مدیریتی بهمنظور اجرای الزامات قانونی از یکسو و پاسخگویی به انتظارات اطلاعاتی گروههای مختلف از سوی دیگر ناگزیر از بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در جهت تولید و فنآوری مجموعه اطلاعات بهموقع، قابلاتکا و کمهزینه است.
بنابراین انجام تحقیقات درزمینه شناخت سیستمهای اطلاعاتی حسابداری و شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اثربخشی این سیستمها لازم و ضروری به نظر میرسد. بدین منظور تحقیق حاضر به این سؤال پاسخ خواهد داد.
الف – چه عواملی در اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری نقش دارند؟
ب -ترتیب و اولویت عوامل مؤثر بر اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری به چه صورت است؟
بهبیاندیگر تحقیق حاضر به دنبال یافتن تأثیر عوامل انسانی (کاربران و مدیران)، ویژگی ذاتی و ساختاری سیستم (امنیت، پشتیبانی، بهای تمامشده، انعطافپذیری) ساختارهای سازمانی موسسه مجری (یکپارچگی و فراگیر شدن سیستمها) و الزامات قانونی بر موفقیت و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری است.
1-4-ضرورت انجام تحقیق
حجم انبوه اطلاعات تولیدشده در محیط فعالیت سازمانهای انتفاعی و غیرانتفاعی و عدم امکان تجزیهوتحلیل، پردازش و گزارش اینگونه اطلاعات به شیوههای سنتی ما را ناگزیر به استفاده و بهرهبرداری از سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر مینماید. ضرورت
گسترش و بهکارگیری اینگونه سیستمها در بخشهای مختلف فعالیتهای اقتصادی و تجاری دولت باعث شده است؛ تا شرایط، الزامات و عوامل مؤثر براثر بخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مستمراً موردمطالعه و ارزیابی قرار گیرد.
1-5-اهداف تحقیق
الف –بررسی معیارهای مؤثر بر توسعه اثربخش سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در ادارات و شرکتهای دولتی استان سیستان و بلوچستان
ب –رتبهبندی معیارهای مؤثر بر توسعه اثربخش سیستمهای اطلاعاتی حسابداری
ج -ارائه راهکارهایی برای توسعه اثربخش سیستمهای اطلاعاتی حسابداری
1-6-فرضیههای تحقیق
این تحقیق شامل پنج فرضیه اصلی و چهارده فرضیه فرعی است.
1-6-1-فرضیه اصلی اول
بین تفاوت در ویژگیهای کاربران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد. برای بررسی فرضیه اصلی اول، فرضیههای فرعی زیر تعیین گردید:
1-6-1-1-فرضیه فرعی اول
بین رضایت شغلی کاربران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-1-2-فرضیه فرعی دوم
بین دانش و مهارت کامپیوتری کاربران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-1-3-فرضیه فرعی سوم
بین دانش و مهارت حسابداری کاربران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-1-4-فرضیه فرعی چهارم
بین تجربه کار با سیستم کاربران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-2-فرضیه اصلی دوم
بین ویژگی مدیران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
برای بررسی فرضیه اصلی دوم، فرضیههای فرعی زیر تعیین گردید:
1-6-2-1-فرضیه فرعی اول
بین دانش و مهارت کامپیوتری مدیران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-2-2-فرضیه فرعی دوم
بین دانش و مهارت حسابداری مدیران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-2-3-فرضیه فرعی سوم
بین تعهد و التزام مدیران و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-3-فرضیه اصلی سوم
بین ویژگیهای ذاتی و ساختاری سیستمها و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد. برای بررسی فرضیه اصلی سوم فرضیههای فرعی زیر تعیین گردید:
1-6-3-1-فرضیه فرعی اول
بین امنیت سیستمها و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-3-2- فرضیه فرعی دوم
بین پشتیبانی سیستمها و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-3-3- فرضیه فرعی سوم
بین بهای تمامشده سیستمها و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-3-4-فرضیه فرعی چهارم
بین انعطافپذیری سیستمها و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-4- فرضیه اصلی چهارم
بین ساختارهای سازمانی موسسه مجری و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
برای بررسی فرضیه اصلی چهارم، فرضیههای فرعی زیر تعیین گردید:
1-6-4-1- فرضیه فرعی اول
بین فراگیر شدن سیستمها و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-4-2-فرضیه فرعی دوم
بین یکپارچگی سیستمها و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-6-5-فرضیه اصلی پنجم
بین الزامات قانونی و اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری رابطه معنیدار وجود دارد.
1-7-روش تحقیق
این تحقیق ازلحاظ دستهبندی تحقیقات برحسب نحوه گردآوری دادهها، یک تحقیق توصیفی – پیمایشی است؛ و ازنظر هدف، از نوع کاربردی است چراکه به دنبال حل مشکلات جامعه با توجه به نتایج حاصلشده است. متغیرهای مستقل مجموعه کاربران، مدیران، ویژگی سیستمها، ساختارهای سازمانی و الزامات قانونی است و متغیر وابسته اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر است.
الف -تحقیقات پیمایشی
پیمایش یکی از روشهای تحقیق در علوم اجتماعی است که در آن اعضاء جامعه آماری به پرسشهایی در مورد موضوع موردمطالعه، پاسخ میدهند. بهعبارتدیگر پیمایش شیوه سیستماتیک جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه رودررو، تلفنی و یا پرسشنامه خود اجراست که در اختیار جامعه آماری قرار میگیرد (عضدانلو، 1388).
ب -تحقیقات توصیفی
شامل مجموعه روشهایی است که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیدههای موردبررسی است (سرمد و دیگران، 1388).
1-7-1- روشهای گردآوری اطلاعات
در این تحقیق از روشهای کتابخانهای و میدانی بهمنظور گردآوری اطلاعات استفادهشده است درروش کتابخانهای، پیشینه تحقیق و چارچوب نظری تحقیق از طریق مراجعه به کتب، مقالات و بانکهای اطلاعاتی (سایتهای علمی) از منابع داخلی و خارجی استخراجشده و سپس دادههای پژوهش که شامل سؤالات اختصاصی و عمومی است از طریق پرسشنامه کتبی گردآوری و استخراجشده است.
1-7-2- قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی این تحقیق برای گردآوری دادههای مربوطه جهت انجام آزمون فرضیات پاییز 1393 است.
قلمرو مکانی این تحقیق کلیه ادارات و شرکتهای دولتی استان سیستان و بلوچستان است که بیشتر اعتبارات خود را از خزانه معین استان دریافت میکنند.
1-7-3-جامعه آماری
کلیه کارشناسان و مدیران آشنا به سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در سازمانها و شرکتهای دولتی استان سیستان و بلوچستان
1-7-4- نمونه آماری
نمونه آماری شامل 23 سازمان و شرکت دولتی است؛ که اعتبارات خود را از خزانه معین استان دریافت میکنند. در بررسی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری 33 نفر از استفادهکنندگان از این سیستمها در این 23 سازمان و شرکت دولتی، مورد پرسش و آزمون قرار میگیرند.
1-7-5 -روش نمونهگیری
در تحقیق حاضر، از نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است.
1-7-6 -روشهای مورداستفاده برای تجزیهوتحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات
در این تحقیق از آمار توصیفی استنباطی استفادهشده است. ابتدا با توجه به اهداف تحقیق و برای به دست آوردن شناخت از جامعه موردمطالعه به تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از نمونه مبادرت شده است؛ و از فنون آمار توصیفی چون فراوانی، درصد فراوانی و میانگین استفادهشده است. همچنین بهمنظور اثبات فرضیهها، آزمونهای اسپیرمن، پیرسون و … به کار گرفتهشده است.
همچنین از نرمافزارهای SPSS و EXCEL برای انجام آزمونهای آماری و تهیه نمودارها استفادهشده است.
1-8-واژگان کلیدی و اصطلاحات تخصصی
1-8-1-سیستم
واژه سیستم از کلمه synistania به معنی کنار هم گذاشتن گرفتهشده است، یعنی مجموعهای از اشیاء مرتبط به هم که یک کلیت را تشکیل میدهند. معمولاً واژه سیستم، تصویری از کامپیوترها و برنامهها را در ذهن ایجاد میکند. درحالیکه این اصطلاح کاربردهای زیادی دارد. گروهی از سیستمها بهطور طبیعی وجود دارند درحالیکه سایر سیستمها مصنوعی بوده و ساخته دست بشر هستند. دامنه سیستمهای طبیعی از اتم (سیستمی متشکل از الکترونها، پروتونها و نوترونها) تا جهان هستی (سیستمی متشکل از کهکشانها، ستارهها و سیارهها) است. تمامی اشکال زندگی، همچون گیاهان و حیوانات، نمونههایی از سیستمهایی طبیعی هستند و سیستمهای اطلاعاتی در زمره سیستمهای مصنوعی قرار میگیرند (هال،2008).
سیستم مجموعهای از بخشهای مستقل است که باهم یک موضوع و هدف مشخص را به انجام میرسانند (جلیناس و دیگران،1990).
1-8-2-سیستمهای اطلاعاتی
سیستمهای اطلاعاتی عبارت از مجموعهای از اجزای مرتبط با یکدیگر برای جمعآوری، بازبینی، پردازش، ذخیره و انتشار اطلاعات بهمنظور تسهیل در طراحی، کنترل، هماهنگی و تصمیمگیری در واحدهای تجاری و سایر سازمانها است (عرب مازار یزدی و دیگران،1386).
1-8-3-سیستمهای اطلاعاتی حسابداری
سیستمهای اطلاعاتی حسابداری عهدهدار وظیفه تبدیل دادههای اطلاعاتی به گزارشهای سودمند مالی و ارائه آنها به مدیریت درونسازمانی و مراجع بیرون از سازمان جهت تصمیمگیری است (فخاریان،1374).
1-8-4 –اثربخشی
درجه یا میزان نیل به اهداف تعیینشده است بهبیاندیگر اثربخشی نشان میدهد که تا چه میزان از تلاشهای انجامشده نتایج موردنظر حاصلشده است.
پیتر دراکر معتقد است اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای درست، از نگاه دراکر اثربخشی کلید موفقیت سازمان محسوب میشود.