در این فصل به بیان مسئله پرداخته میشود و ضرورت و اهمیت موضوع مورد بحث قرار میگیرد. همچنین چهار سؤال برای تحقیق حاضر مطرح میشود که در طول انجام تحقیق به سؤالات پاسخ داده میشود. علاوه بر آن هدف از انجام پژوهش و روش کلی تحقیق نیز بیان میشود و نقشه راه تحقیق در بطور خلاصه در نمایی نشان داده میشود. و در نهایت به تعریفی از واژگان اصلی پرداخته میشود.
2-1- بیان مسئله
در طول سالهای گذشته، مدلهای مختلفی برای اندازهگیری کارایی ابداع شده است که میتوان آنها را در دو دسته کلی مدلهای سخت با تکیه بر دادههای کمی و عینی، و مدلهای نرم با تکیه بر دادههای ذهنی و کیفی تفکیک کرد (آذر, 1379) و از آنجا که هریک از مدلهای ارزیابی عملکرد ابزاری میباشد که پس از اجرا اطلاعات گوناگونی را در اختیار تصمیمگیرندگان قرار میدهد، بنابراین، استفاده از اینگونه مدلها به منظور پاسخگویی به سؤالات و مسائلی که در ذهن تصمیمگیرندگان شکل گرفته است، اجتناب ناپذیر است (آذر و ترکاشوند، 1385).
تحلیل پوششی دادهها از جمله روشهای ناپارامتری است که کارایی نسبی واحدها را در مقایسه با یکدیگر ارزیابی میکند (مهرگان, 1391). قوت DEA از آنجا ناشی میشود که با وجود مطلوبترین وزنهای بدست آمده از حل مدل، ممکن است واحد هدف، ناکارآمد شناخته شود که در اینصورت برای بازنگری در عملکرد آن جای بحثی باقی نمیگذارد (مؤمنی، 1392)، و تکنیکی است که از تمامی دادهها برای ارزیابی و اندازهگیری کارایی استفاده میکند و هر کدام از مشاهدات را در مقایسه با مرز کارا بهینه میکند و با ساخت و حل n مدل، عملکرد n واحد را بررسی میکند. در این روش نیازی به تخمین تابع تولید و بدست آوردن تابع توزیع و بکارگیری مفروضاتی در مورد آن نیست. بعلاوه اینکه، این روش بطور کلی، با ترکیب تمامی واحدهای تحت بررسی، یک واحد مجازی با بالاترین کارایی را میسازد واحدهای ناکارا را با آن میسنجد. و از آنجا که تحلیل پوششی دادهها روشی غیر پارامتریک است، میتواند بدون نیاز به شناخت فرایند سیستم و بر اساس دادههای ورودی و خروجی ارزیابی را انجام دهد (فقیه و عسگری، 1393).
. از دیگر مزایای این روش میتوان به موارد ذیل اشاره کرد (چارنز1و دیگران، 1995):
- تمرکز بر هریک از مشاهدات در مقابل میانگین جامعه.
- ایجاد یک روش اندازهگیری منحصر به فرد و جامع برای هر واحد که از ورودیها برای ایجاد خروجیها استفاده میکند.
- در نظر گرفتن چندین ورودی و خروجی بطور همزمان.
- بینیازی این روش از دادن وزن و یا قیمت به ورودیها و خروجیها.
- ارائه جواب بهینه پارتو.
- سازگار با متغیرهای برونزا
- تخمین تغییر در ورودیها و خروجیها برای تبدیل کردن واحدهای ناکارا به واحدی کارا.
این مدل که در سال 1978 توسط چارنز، کوپر و رودز معرفی گردید، با تمرکز بر هر یک از واحدهای تصمیمگیری، اوزانی برای ورودی و خروجیهای آنها بصورت جداگانه محاسبه و با استفاده از نسبت مجموع موزون ورودیها به خروجیها، کارایی هر واحد را بدست میآورد. سادگی فهم و اجرای روش تحلیل پوششی دادهها و در کنار آن دقت بالا و کاربرد وسیع آن در زمینهها مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باعث شده است پژوهشگران زیادی از این روش برای دست یافتن به اهداف خود استفاده کنند (جعفریان مقدم و قیصری، 1389). یکی از مهمترین سؤالات در خصوص این روش بحث پیرامون اوزان محاسبه شده برای شاخصهای ورودی و خروجی است. گروهی از محققین معتقدند محاسبه اوزان مختلف برای شاخصهای یکسان در مجموعهای از واحدهای تصمیمگیری همگن منطقی به نظر نمیرسد و از اینرو در جستجوی مدلهایی برای محاسبه اوزان مشترک شاخصهای ورودی و خروجی بر آمدهاند (صالحی صدقیانی و دیگران، 1389)؛ از دیگر ضعفهای مدل کلاسیک، قدرت تشخیص و رتبهبندی ضعیف بین واحدهای تصمیمگیری میباشد (مهرگان و شفیعی، 1383).
در برخی از مدلهایی که برای محاسبه وزنهای مشترک ارائه شده است، ابتدا مدل CCR مربوط به هریک از واحدهای تصمیمگیری بطور جداگانه حل میشود و سپس از با استفاده از وزنهایی که از مدلهای CCR بدست میآید، به محاسبه وزنهای مشترک اقدام میشود. در پژوهش حاضر سعی بر آن است که مدلی جامع برای محاسبه وزنهای مشترک ارائه شود، بطوریکه برای محاسبه اوزان مشترک، نیازی به نوشتن و حل مدل CCR هر یک از واحدهای تصمیمگیری بطور مجزا نباشد و تنها با نوشتن و حل یک مدل، وزنهای مشترک محاسبه گردد.
شایان ذکر است در عصر کنونی، کشورهای مختلف به علم ، فناوری و نوآوری به مثابه منابع کلیدی برای کسب مزایای رقابتی و همچنین به منزله ابزار اساسی برای بهبود بخشیدن سطح زندگی مردم مینگرند و موسسههای بینالمللی نیز توسعه یافتگی کشورها را بر اساس همین معیارها ارزیابی میکنند (نوفرستی و محمدی، 1388). از طرفی دیگر مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است و کشورها با استفاده از عناصر نوآوری، دانش و اطلاعات ثروت میآفرینند. از اینرو نوآوری مولفهایست که به عنوان ضرورتی جهت ارتقا سطح زندگی و رفاه انسانها و جوامع مورد توجه صاحبنظران اقتصادی قرار گرفته است. لذا بررسی شاخصهای نوآوری امری ضروری بنظر میرسد (شاه آبادی و ساری گل، 1392).
با توجه به اهمیت نوآوری و تأثیر آن بر رشد اقتصادی، توزیع درآمد، رفاه سطح زندگی، بهرهوری و محیطزیست، در این مطالعه سعی بر آن است تا با بدست آوردن شاخصهای سنجش نوآوری، عملکرد برخی از کشورها را از نظر نوآوری با استفاده از مدل ارائه شده، ارزیابی و
رتبهبندی نموده تا ضمن مشخص شدن کشورهای کارا و ناکارا، رتبه کشور جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منتخب تعیین شود و برای آنکه ایران به کشوری نوآورتر تبدیل شود، الگوهایی مناسب برای آن در نظر گرفته میشود و راهکارهایی برای نوآورتر شدنش ارائه میگردد.
در این مطالعه برای تعیین دادهها و اطلاعات لازم برای مورد مطالعه (کشورهای منتخب جهان با شاخصهای نوآوری )، از گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2014(GII2014) استفاده شده است. این شاخص نقش نوآوری را بهعنوان محرک رشد اقتصادی و رفاه کشورها مهم و کلیدی میشناسد و هدف آن بدست آوردن جنبههای چندگانه نوآوری و کاربردپذیری یکسان آن برای اقتصادهای توسعهیافته و نوظهور است. برای تحقق این هدف، شاخص GII به سیاستگذاران و رهبران کسبوکار کمک میکند فراتر از معیارهای تک بعدی نوآوری حرکت کرده و به تحلیل کلیگرانهای از محرکان نوآوری و نتایج آن برسند.
در طول هفت سال گذشته GII یک مرجع مهم در نوآوری بوده است؛ بطوری که تصمیمگیران سیاسی با هدف توسعه عملکرد نوآوری کشورها از آن بهعنوان یک ابزار استفاده میکنند.
3-1- اهمیت و ضرورت موضوع
از مهمترین دغدغهی ذهنی مدیران، تصمیمگیری میباشد. تصمیمگیری یکی از مهمترین نقشهای مدیریت میباشد. حتی برخی از محققین نظیر سایمون تصمیمگیری را معادل مدیریت دانستهاند (غضنفری و غفاریان، 1379).
دانش تحقیق در عملیات بر اساس مبانی قدرتمند ریاضی خود کاربرد گستردهای در زمینههای مختلف تصمیمگیری دارد. یکی از شاخههای کاربردی این دانش، تحلیل پوششی دادهها در مسئله سنجش کارایی نسبی مجموعهای از واحدهای همسان با چندین ورودی و خروجی مشابه است. بنا بر ادعای پدیدآورندگان این روش، پس از پیدایش آن بیش از هزاران مقاله و کتاب در این خصوص تدوین و بسیاری از مراکز تحقیقاتی بر روی آن فعالیت داشتهاند (کوپر و دیگران، 2006).
در دهههای اخیر نیز ادبیات آکادمیک و مدیریتی، توجه روز افزونی به مسئله اندازهگیری عملکرد سازمان داشته است؛ چرا که منجر به انگیزش کارکنان، پشتیبانی از تصمیمگیری و بهبود مستمر و افزایش ارتباطات و هماهنگی میشود (چیسا و دیگران، 2009) .
بهبود مستمر عملکرد سازمانها با ایجاد نیروی عظیم هم افزایی میتواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمان شود، بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور، بدون اندازهگیری و ارزیابی امکانپذیر نیست. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از اینرو سازمان بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمیباشد (آکاراتونگا و دیگران، 2007)
همچنین ارزیابی عملکرد بهعنوان ابزار مدیریت عملکرد، میتواند مبنای استواری برای تصمیمگیری در مورد مسائل مختلف سازمان باشد (لثام و دیگران، 2005)
از طرفی امروزه با توجه به رشد و اهمیت فزاینده سازمانها در اجتماع، ارزیابی عملکرد آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شاخصهای گوناگونی بهعنوان معیار عملکرد سازمانها مطرح شده است؛ که کارایی از اینگونه معیارها میباشد (آذر و زارعی محمود آبادی، 1392).
کارایی، توانایی یک بنگاه در بدست آوردن حداکثر ستانده از یک مجموعه نهاده معین با فرض فناوری معلوم و یا توانایی یک بنگاه برای بازده معین با حداقل مجموعه نهادههای در دسترس تعریف میشود (فارل، 1957).
امروزه کارایی بهعنوان یک فرهنگ و چشمانداز در تمام حیطههای کار و زندگی بشر مطرح میباشد و عامل پیشرفت و توسعه اقتصادی است. از طرفی، الگوهای ارزیابی کارایی بهعنوان یک موضوع مهم مورد توجه فعالان در این حوزه بوده است. (آذر و زارعی محمود آبادی، 1392). همچنین کارایی یک مفهوم مدیریتی است که سابقهای طولانی در علم مدیریت دارد (ویتزل، 2002).کارایی نشان میدهد که یک سازمان به چه خوبی از منابع خود در راستای تولید نسبت به بهترین عملکرد در مقطعی از زمان استفاده کرده است (صالحی صدقیانی و دیگران، 1389).
اغلب روشهای اندازهگیری کارایی تا سال 1957 میلادی، بر شاخص جزئی تولید تأکید داشتند. فارل با درک این ضعف و با استفاده از مفهوم تابع تولید مرزی، به اندازهگیری شاخص کلی عوامل تولید پرداخت. در سال 1976 میلادی، رودز با استفاده از مدل فارل به مقایسه واحدهای مشابه با چند نهاده و ستانده در فضای بازده به مقیاس ثابت پرداخت و نتیجه را تحت عنوان CCR ارائه کرد (چارنز و دیگران، 1978).
چالشهای رقابت در دنیای امروز بویژه در کشورهای در حال توسعه، تغییر کرده است ، تمرکز بر تغییر ساختار، کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت جای خود را به نوآوری داده است (فارمن و دیگران، 2002).
از طرفی ویژگی عصر حاضر، عصر صنایع مبتنی بر دانش است و بر این اساس ثروتمندترین کشورهای جهان، کشوری است که توانایی تولید دانش بیشتری را داشته باشد. از اینرو، کشورهایی موفق هستند که نوآوری نوک پیکان حرکت آنان را تشکیل میدهد (شاه آبادی و ساری گل، 1392).
طبق نظر پیتر دراکر (1985) در جهانی که دستخوش تغییر و دگرگونی است و امنیت آن هر روز در معرض خطر است، تنها راه بقا، ابداع و نوآوری است (دراکر، 1985). ایده اصلی نوآوری، مبتنی بر این نکته است که نوآوری سبب افزایش تولید از طریق افزایش توان تولید افراد و نهایتاً افزایش رشد اقتصادی میگردد و همچنین نوآوری بهعنوان منبع کلیدی برای ایجاد مزیت نسبی محسوب میشود و یکی از عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی است (ربیعی، 1388). در نهایت میتوان بیان داشت که افزایش رشد اقتصادی، افزایش بهرهوری و تولید ثروت از علم و فناوری، تولید فناوری و کالا و خدمات جدید و ایجاد اشتغالهای مولد از جمله فواید نوآوری میباشد (شاه آبادی و ساری گل، 1392).
4-1- گزارههای تحقیق
1-4-1- پرسشهای تحقیق
- مدل ریاضی ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیری با روش تحلیل پوششی دادهها و وزنهای مشترک چگونه است؟
- وزن شاخصهای نوآوری کشورهای منتخب به چه صورت است؟
- کارایی کشورهای منتخب با استفاده از مدلهای ارائه شده چه مقدار است؟
- برای نوآورتر شدن جمهوری اسلامی ایران چه راهکارهایی میتوان ارائه داد؟
2-4-1- هدفهای تحقیق یا نتایج مورد انتظار
در این پژوهش به دنبال آن هستیم که ابتدا روشی برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیری با رویکرد تحلیل پوششی دادهها وزنهای مشترک ارائه دهیم و سپس بهعنوان مورد مطالعه، با بهرهگیری از مدل ارائه شده، کشورهای منتخب جهان را از نظر نوآوری مورد ارزیابی قرار دهیم.
5-1- روش کلی تحقیق
با توجه به اینکه هدف تحقیق حاضر، ارائه روشی برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیری میباشد، لذا این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی است و تحقیق کاربردی تحقیقی است که یافتههای آن را میتوان برای حل مسائل اجتماعی بکار برد، و از آنجا که در آن متغیرها دستکاری نشده و شرایط آزمایشگاهی وجود ندارد، از نوع تحقیقات توصیفی میباشد. هدف از اجرای تحقیق توصیفی عمدتاً شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرآیند تصمیمگیری است. و از لحاظ ماهیت میتواند در زمره تحقیقات توسعهای به شمار آید. این نوع تحقیقات، فرآیندی جهت جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور تصمیمگیری هستند.
1-5-1- قلمرو مکانی-جامعه تحقیق
جامعه این تحقیق 142 کشوری است که دادهها و اطلاعات آنها در گزارش شاخص جهانی نوآوری سال 2014 قابل دسترسی است.
2-5-1- قلمرو زمانی تحقیق
اطلاعات مربوط به این پژوهش در سال 2014 میلادی ( دی ماه 92 الی دی ماه 93) از گزارش شاخص جهانی نوآوری استخراج گردیده است.
3-5-1- روش نمونهگیری و تخمین حجم جامعه:
با توجه به اینکه در این پژوهش به ارائه سه مدل تحلیل پوششی دادهها با وزنهای مشترک پرداخته شده است، نیاز به نمونهگیری ندارد. البته برای محاسبه کارایی و ارزیابی مورد مطالعه (کشورهای منتخب جهان) کل جامعه کشورهای منتخب مورد ارزیابی قرار میگیرند.
4-5-1- روشهای گردآوری دادهها و ابزار مورد استفاده برای آن
در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات نظری تحقیق از روشهای کتابخانهای و مطالعه مقالات و پایاننامههای به روز و معتبر که مرتبط با موضوع تحقیق میباشند، استفاده شده است. همچنین برای بدست آوردن عوامل ورودی و خروجی مورد مطالعه (کشورهای منتخب جهان) از گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2014 استفاده شده است.
5-5-1- روشهای تحلیل دادهها
با توجه به اینکه در این مطالعه، مدلهایی ریاضی برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیری با رویکرد تحلیل پوششی دادهها با وزنهای مشترک ارائه خواهد شد، روش تحلیل دادهها استفاده از تکنیکهای تحقیق در عملیات و تحلیل پوششی دادهها با وزنهای مشترک و استفاده از نرمافزارهای اکسل و لینگو میباشد.
1-5-5-1- تحلیل پوششی دادهها (DEA)
در سال 1957 فارل با استفاده از روشی مانند اندازهگیری کارایی در مباحث مهندسی، اقدام به اندازهگیری کارایی برای یک واحد تولیدی کرد. مورد مدنظر فارل شامل یک ورودی و یک خروجی بود. مطالعه فارل شامل اندازهگیری کاراییهای فنی و تخصیصی و مشتق تابع تولید کارا بوده است.
چارنز، کوپر و رودز دیدگاه فارل را توسعه دادند و مدلی ارائه کردند که توانایی اندازهگیری کارایی با چندین ورودی و خروجی را داشته باشد. این مدل تحلیل پوششی دادهها نام گرفت و اولین بار در رساله دکتری رودز و به راهنمایی کوپر با عنوان ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس ملی امریکا در دانشگاه کارنگی مورد استفاده قرار گرفت.
تحلیل پوششی دادهها روشی غیر پارامتری و مبتنی بر برنامهریزی خطی است که از تمامی مشاهدات گردآوری شده برای اندازهگیری کارایی استفاده میکند. در هر برنامهریزی خطی DEA روش حل در پی حداکثر کردن کارایی واحد هدف است.