“
۲۵/۱۴۱۵۱۰آزمایش۸۰/۸۴۲۵/۱۱۱۵۱۰۱۶۲۱- خستگی عاطفیکنترل۹۰/۳۴۸۶/۵۱۵۴۵۲۵آزمایش۳۰/۳۵۴۴/۴۱۵۴۳۲۶۲- شخصیت زداییکنترل۹۵/۱۸۰۷/۴۱۵۲۶۱۳آزمایش۶۰/۱۸۳۵/۴۱۵۲۹۱۱۳- فقدان موفقیت فردیکنترل۴۵/۳۲۴۱/۸۱۵۴۳۱۷آزمایش۰۵/۳۱۹۰/۹۱۵۴۵۱۵
مقایسه تصویری نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون برای متغیرهای فرسودگی شغلی: خستگی عاطفی، شخصیت زدایی و عدم موفقیت فردی در نمودار ۴-۱ آمده است.
نمودار (۴-۱) : مقایسه نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون
در جدول ۴-۳ توصیف آماری نمرات پسآمون فرسودگی شغلی به تفکیک گروه ها آمده است.
جدول۴ـ۳: توصیف آماری نمرات مرحله پس آزمون فرسودگی شغلی به تفکیک گروه آزمایش و کنترل
متغیرهای پژوهش گروه میانگین انحراف استاندارد تعداد بیشترین کمترین فرسودگی شغلی (کل) کنترل ۹۵/۸۳ ۴۸/۱۴ ۱۵ ۹۸ ۳۷ آزمایش ۶۵/۷۱ ۰۳/۱۵ ۱۵ ۹۳ ۵۵ ۱- خستگی عاطفی کنترل ۳۰/۳۳ ۷۵/۴ ۱۵ ۴۲ ۲۵ آزمایش ۴۵/۲۹ ۹۲/۵ ۱۵ ۴۵ ۲۱ ۲- شخصیت زدایی کنترل ۵۰/۱۸ ۹۸/۳ ۱۵ ۲۷ ۱۴ آزمایش ۵۰/۱۵ ۸۰/۳ ۱۵ ۲۳ ۹ ۳- فقدان موفقیت فردی کنترل ۰۵/۳۲ ۱۴/۸ ۱۵ ۴۳ ۱۶ آزمایش ۳۰/۲۶ ۷۹/۷ ۱۵ ۴۵ ۱۵
مقایسه تصویری نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون برای متغیرهای فرسودگی شغلی: خستگی عاطفی، شخصیت زدایی و عدم موفقیت فردی در نمودار ۴-۲ آمده است.
چنان که در نمودار شماره ۴-۲ نشان داده شده است، بر اساس نتایج مندرج، میانگین نمرات پس آزمون برای گروه آزمایش (گروه آموزش دیده تعهد سازمانی) ۶۵/۷۱ و برای گروه کنترل ۹۵/۸۳ میباشد. بنابرین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش از میانگین گروه کنترل کمتر است.
۴-۲-۲آمار استنباطی
در این قسمت فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به ماهیت ابزار مورد استفاده و اهداف و فرضیه های تهیه شده از آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی فرضیه ها استفاده شده است.
پیش فرض اول استفاده از آزمون کواریانس: آزمون گالموگروف اسمیرنف
جدول(۴-۴) نتایج آزمون گالموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمالیته بودن داده ها
متغیر آزمون گالمو گروف اسمیرنف مقدار
Kolomogrov-Smirnov Z
Sig فرسودگی شغلی ۹۸۳/. ۳۱۲/. خستگی عاطفی ۷۱۴/. ۶۸۸/. شخصیت زدایی ۰۸۲/۱ ۱۹۲/. عدم موفقیت فردی ۹۸۵/۰ ۲۸۷/.
بر اساس نتایج به دست آمده از جدول فوق چون مقدارSmirinov Z kolmogorov- در سطح ۰۵/. معنادار نیست، بنابرین داده های مورد بررسی نرمال بوده و استفاده از آزمونهای پارامتریک بلامانع میباشد.
۴-۳فرضیه های تحقیق
۴-۳-۱فرضیه اصلی
آموزش کارگاهی تعهد سازمانی سبب کاهش فرسودگی شغلی کارکنان ادارات دخانیات استان یزد می شود.
به منظور بررسی اثربخشی آموزش کارگاهی تعهد سازمانی بر کاهش فرسودگی شغلی کارکنان ادارات دخانیات از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. پیش از انجام این آزمون بررسی چند مفروضه آماری الزامی میباشد. یکی از مفروضات اجرای آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری، همگنی واریانس متغیرهای وابسته در بین گروه ها میباشد که برای بررسی برقراری این مفروضه از آزمون لوین استفاده شده است. نتایج مربوط به اجرای این آزمون در جدول ۵-۴ نشان داده شده است.
پیش فرض دوم استفاده از آزمون کواریانس: آزمون لوین
جدول۴-۵: نتیجه آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس ها
سطح معنی داری درجه آزادی ۲ درجه آزادی۱ F متغیر ۴۷۵/۰ ۲۸ ۱ ۵۲۱/۰ فرسودگی شغلی ۲۴۷/۰ ۲۸ ۱ ۳۸۱/۰ خستگی عاطفی ۷۷۳/۰ ۲۸ ۱ ۰۸۴/۰ شخصیت زدایی ۴۳۷/۰ ۲۸ ۱ ۶۱۷/۰ عدم موفقیت فردی
همان طور که در جدول ۴-۵ نشان داده شده است، نتایج آزمون لوین در هیچ یک از متغیرها معنادار نمی باشد. از این رو فرض صفر ما مبنی بر همگنی واریانس متغیرها مورد تأیید قرار میگیرد. بدین ترتیب نتیجه می شود که مفروضه دیگر آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری، همگنی واریانس ها، برقرار میباشد.
جدول(۴-۶) نتایج تحلیل کواریانس برای فرضیه اصلی (آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه فرسودگی شغلی گروه آزمایش و کنترل)
متغیر وابسته پس آزمون فرسودگی شغلی منابع تغییرات مجموع مجدورات درجه آزدی میانگین مجذورات F سطح معناداری ضرایب اتا اثر همپراش ۵۶۶/۳۱۸۳ ۱ ۵۶۶/۳۱۸۳ ۱۰۶/۲۳ ۰۰۱/۰ ۷۶۵٫ گروه (آزمایش / گواه) ۰۷۴/۱۲۹۰ ۱ ۰۷۴/۱۲۹۰ ۳۶۳/۹ ۰۰۴/۰ ۷۸۳٫ خطا ۹۳۴/۵۰۹۷ ۲۸ ۷۸۲/۱۳۷ کل ۰۰۰/۲۵۱۹۰۸ ۳۰
در جدول ۴-۶ نتایج تحلیل کواریانس پس آزمون نمرات فرسودگی شغلی آورده شده است. با توجه به داده های جدول فوق چون مقدار ۳۶۳/۹F= با درجات آزادی (۱df= و ۲۸df= ) در سطح معناداری ۰۵/۰ = معنادار است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت زمانی که اثر پیشآزمون از روی نتایج پس آزمون مربوط به گروه ها حذف شود، تفاوت بین گروه ها در سطح ۹۵ درصد اطمینان معنادار میباشد. بنابرین فرض صفر پژوهش رد و فرض پژوهشی پذیرفته می شود. پذیرش فرض پژوهشی به این معنا است که آموزش کارگاهی تعهد سازمانی سبب کاهش فرسودگی شغلی کارکنان ادارات دخانیات استان یزد می شود و مقدار اتا نشان میدهد که ۳/۷۸ درصد از تغییرات فرسودگی شغلی ناشی از آموزش کارگاهی تعهد سازمانی بوده است.
۴-۳-۲فرضیه های فرعی:
آموزش کارگاهی تعهد سازمانی سبب کاهش خستگی عاطفی کارکنان ادارات دخانیات استان یزد می شود.
جدول(۴-۷) نتایج تحلیل کواریانس برای فرضیه اصلی (آزمون اثرات بین آزمودنی برای مقایسه خستگی عاطفی گروه آزمایش و کنترل)
متغیر وابسته پس آزمون خستگی عاطفی منابع تغییرات مجموع مجدورات درجه آزدی میانگین مجذورات F سطح معناداری ضرایب اتا اثر همپراش ۷۱۵/۵۳۸ ۱ ۷۱۵/۵۳۸ ۶۹۳/۳۵ ۰۰۱/۰ ۹۵۴٫ گروه (آزمایش / گواه) ۰۷۱/۱۷۱ ۱ ۰۷۱/۱۷۱ ۳۳۵/۱۱ ۰۰۲/۰ ۸۴۲٫ خطا ۴۳۵/۵۵۸ ۲۸ ۰۹۳/۱۵ کل ۰۰۰/۴۰۶۲۱ ۳۰
“