ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افكار و عقاید آنان باید جستجو كرد . فكر این نسل از نظر مذهبی آن چنان كه باید راهنمایی نشده است و از این نظر فوقالعاده نیازمند هستند و این راهنمایی باید با زبان و منطق همراه باشد .
چرا كه هر كسی احساس میكند این نسل آنقدر ها هم لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دارد و هدف از انتخاب این عنوان «ریشههای بدحجابی زنان » این است كه احساس شد ، گذشته از انحرافات عملی فراوانی كه در زمینه حجاب بوجود آمده این مسئله و سایر مسائل مربوط به زن ، وسیلهای شده در دست یك عده افراد ناپاك و مزدورصفت كه از این طریق علیه دین مقدس اسلام جار و جنجال تبلیغاتی راه بیندازند .
بدیهی است كه با شرایط موجود این جوان از جنبة مذهبی به قدر كافی راهنمایی نشده و این تبلیغات آثار شوم بر روحیة جوانان میگذارد . با بررسی این طرح امید است تأثیر فراوانی بر روی عقاید و افكار جوانان بگذارد و حتی بعضی از بانوان به اصطلاح متجدد عملاً در وضع خود تجدید نظر نمایند .
بدون شك پدیده « برهنگی » بیماری عصر ماست و دیر یا زود این پدیده بعنوان یك بیماری شناخته خواهد شد . فرضاً ما كوركورانه از غرب تقلید كنیم باید ببینیم كه كار برهنگی در غرب به كجا رسیده و فریاد چه كسانی را بلند كرده است ، بعداً تقلید از غرب را ادامه بدهیم .
نامه چارلی چاپلین یكی از هنرپیشگان معروف جهان به دخترش پس از اینكه به دخترش اجازه میدهد فقط به خاطر هنر میتوان لخت و عریان به روی صحنه رفت و تاكید میكند این لختی فقط روی صحنه و برای ضرورت هنر میباشد . مینویسد : برهنگی بیماری برهنگی عصر ماست ، اما به گمان من تن عریان تو باید از آن كسی باشد كه روح عریانش را دوست داری ، بد نیست بدانی كه دوران پوشیدگی تو را ده سال پیر نمیكند . بهر حال امیدوارم تو آخرین كسی باشی كه از تبعة غریزه لختی بشوی »
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یكی از مسایل مهم اسلامی است و در قرآن كریم در سوره نور به آن اشاره شده و از مفاد آیات چنان فهمیده میشود كه « هر مسلمان ، چه مرد و زن ، باید از چشمچرانی ، نظربازی اجتناب كند و مرد و زن باید پاكدامن باشند و زنان باید پوشش خود را بر دیگران آشكار نكنند و درصدد تحریك و جلب توجه مردان نباشند » .
پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه و رعایت لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی و عدم جواز خلوت میان مرد و زن بیگانه بیان شده است .
با توجه به اینكه مردم كمتر به این موضوعات اهمیت میدهند ولی با معضلاتی كه در جامعه با آن روبرو هستیم باید به دنبال كشف علت باشیم كه چرا اینگونه مفاسد رخ میدهد و با بررسی و تحقیق میفهمیم كه علتهای گوناگون در كار است كه « بدحجابی و بیحجابی » روحیه افراد تأثیر منفی و مخرب میگذارد .
با توجه به موانعی كه در ادامه راه بود گاهی دچار تردید میشدم اما دریافتم كه بخاطر تازگی موضوع ارزش تحقیق در این باره چند برابر است . چرا كه به عوامل و ریشههای معضلات آگاهی مییابم و حداقل توان خویش را در رفع این معضلات میآزمایم .
این طرح در 3 بخش ارائه میشود كه بخش اول در مورد حجاب بعنوان یك پوشش برای فرد میباشد تا جلو هر گونه فساد گرفته شود ،میباشد . این حجاب و پوشش ، از ابتدای اسلام بوده و برای سلامتی و حفظ خانواده ، بهداشت روانی در جامعه و پیشرفت علمی در ترقیات فكری و حفظ حریم زن و مرد و پیشرفت كارهای اقتصادی میباشد « چرا حجاب بعنوان یك پوشش است و از نظر اسلام تا چه حدی شخص باید رعایت حجاب نماید » .
جایگاه زن در جامعه كجاست و حجاب چقدر جلونظر بازی را می گیرد و حجاب چرا برای زن بعنوان یك الگو می باشد.
بخش دوم در مورد بیحجابی كه نداشتن روسری و چادر و امثال آن است .
این بیحجابی در ایران از زمان رضاخان شروع شد ، بیحجابی كه باعث بیبند و باری و فساد و طلاق و ترویج و فرهنگ برهنگی شد .
راههای مبارزه با عوامل بیحجابی و بدحجابی
تقویت ایمان و اعتقاد و احیاء ارزشهای اسلامی و شناسایی الگوهای والا و … میباشد و پیامدهای بیحجابی كه از نظر عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی مورد تحقیق قرار گرفت .
بخش سوم در مورد بدحجابی كه به پوشش غیر صحیح از چادر گفته میشود كه باعث شده محیط زندگی اجتماعی را آنقدر ناامن سازد كه به دختران ما تجاوز و زنان ما را اغفال میكنند با بررسی منشاء حركتهای بدحجابی كه اثرپذیری از تبلیغات كشورهای غربی و گرایش به اشراف نمایی با انواع بدحجابیها و برخی عقدهای میباشند و بدحجابی را برای گشودن عقدههایشان انتخاب كردهاند برخی بر اساس رفتارهای خانواده واطرافیان ، رفت و آمدها ، تبلیغات سوء . گرفتار بدحجابی شده اند و ریشة اصلی بدحجابی عبارتند از مدگرایی ، غریزه جنسی ، هوسرانی ، تقلید ، كمبود شخصیت غرب زدگی ، خودنمایی ، آزادی زن در روابط و … و علتهای دیگری نیز هست كه باعث بدحجابی شده است از قبیل: 1-عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی ، تشكیل احزاب و گروهكهای منافقین و … و اینكه اشخاص چه انگیزهای از استفاده ناصحیح از حجاب دارند و آفتهایی كه این معضل را بر روی فرد و جامعه داشته و راههای مبارزه با عوامل و ریشههای بدحجابی بیان شده و نتیجه و تأثیری كه بر روی افراد گذاشته مورد تحقیق قرار گرفت .
بخش اول : حجاب
فصل اول : تعریف حجاب ،تاریخچه حجاب ، حجاب چرا
فصل دوم : عوامل حجاب
فصل سوم : منافع حجاب
فصل چهارم : سوالاتی در مورد حدود پوشش حجاب
فصل اول :
1.تعریف حجاب
2.تاریخچه حجاب
3.حجاب چرا
1-تعریف حجاب
حجاب از نظر لغوی به معنای پوشش ، پرده ، حاجب ، روپوش ، چادر و روبند[1] .
و آن پوششی حجاب نامیده می شود كه از طریق پشت پرده واقع شدن صورت میگیرد و معنای دیگر : آن چه كه با آن چیزی بپوشانند و چیزی كه مانع بین دو چیز دیگر باشد و در اصطلاح اسلامی ، نوعی از پوشش است كه در محیطی كه نامحرم وجود دارد بدن را بپوشاند به جز بعضی از قسمتها .
2-تاریخچه حجاب
تاریخ تاریك است نمی توان در حقیقت مبداء و آغازی برای حجاب زن آن چنان كه امروزه تصور میشود بدست آورد . زیرا همه ملل زنان خود را از حفظ طغیان شهوات مردان دیگر به صورتی پوشاندهاند و تاریخ زن در جهان و مظهران در ملل كه تمایل كیفیت پوشش زن در قدیمالایام است . تمام پدران زنان خود را از دید نامحرمان محجوب داشتهاند تا موجب تهییج و تحریك شهوت نشود و این از غیرت و عصمت فطری مرد است . برخی دیگر هم مسئله حجاب را بر اساس فلسفة اقتصاد و مسایل اجتماعی و كسب و كار وجدانیات و نفسانیات نام بردهاند باز هم خالی از قضاوت دربارة شهوتانگیز بودن بیحجابی نبوده است[2] .
حجاب چرا
1-حجاب باعث بقاء و سلامت حیات خانواده میباشد .
زنانی كه خواهان حفظ عصمت خویش میباشند و از حریم حجاب بعنوان دژ امنیت زن پاسداری میكنند ، لازم و واجب است كه بیش از همه طبقات اجتماعی با كسانی كه با یكی از مقدسترین ارزشهای اجتماعی زنان مبارزه میكنند و آرامش روانی و عرضی آنها را در جامعه به مخاطره میاندازند ، مقابلة جدی و گسترده نمایند و به دیگر زنان بدحجاب كه بدون توجه به حساسیت شدید روحی مردان نسبت به اندام زن ، از حجاب شرعی خود استفاده مناسب نمیكنند و با مردم كوچه و بازار برخوردی عادی و صمیمانه مینمایند ، بفهمانند كه رعایت دقیق حجاب به مصلحت خود آنها و تكتك افراد جامعه است و مهمترین عاملی است كه می تواند سلامت زن را در جامعه و خانواده تامین نماید و راه نفوذ نظرهای پلید و مسموم بیگانگان را به حریم عفت آنان ببندد .
به شرط آنكه زنان محجوبه و صالحه خود نیز عملاً الگوی دیگران باشند و حجاب ظاهری خود را با عفت باطنی همراه سازند زیرا همانطوریكه حجاب كامل ظاهری ، امنیت خارجی زن و سلامت روانی مردان جامعه را تأمین می كند ، عفت باطن نیز تضمین كننده سلامت و امنیت حجاب ظاهری میباشد ؛ لذا همواره با رعایت شرایط باطنی حجاب باید از لباسهایی استفاده كرد كه فاقد رنگهای پرزرق و برق و جالب توجه باشد .
چادر مشكی كه انتخاب عمومی زنان ، مسلمان اكثرا ممالك اسلامی است اگر چه از حیث رنگ و ظاهر دلپذیر نیست ولی از نظر تأثیر قابل توجهی كه در تخفیف تحریكات جنسی مردان دارد میتواند یكی از بهترین نوع حجاب باشد .چادر مشكی كه بدن زن را بطور یك سطح و یكنواخت بپوشاند تأثیر معجزهآسایی در تخفیف نظرهای مردان داشته و میتواند مانع بزرگی در مقابل آنها باشد . اگر زنان محجوب تمام شرایط حجاب را رعایت نمایند بر وقارشان افزوده میشود وحتی مردان لاابالی هم در برابر آنها به شدت مراقب رفتار و برخوردهای خود میباشند و دست و پای خود را بیشتر جمع میكنند بطوریكه كسی جرأت نمیكند مزاحمتی برای آنان بوجود آوردتا چه رسد به اینكه مورد سوءظن یا سوءقصدقرار بگیرند[3].
بنا به فرمایش رسول اكرم (صلی الله علیه و آله)
« انما مثل المرأه الصالحه مثل الغراب الاعصم الذی لایكاد یقدر علیه »
«مثل زن باعفت ، صالح ، محجوب مثل كلاغ اعصم است كه كسی را قدرت دسترسی به آن نیست »
[1] -حسن ، عمید ؛ « فرهنگ لغت عمید » ، ج اول ، حرف ج .
[2] -فیلروزه ، امیرگواهی ، « حقیقت و واقعیت زن در اسلام » ، ستاد ناحیه مقاومت بسیج خواهران (جزوه)
[3] -سیدمجتبی ، هاشمی و كارندی ، « روانكاوی زن » جلد اول ، صص 212-210 .
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)