مقالات بیشتر به فعل و انفعالات شیمیایی در هنگام تولید و مسائل انبارداری و دادن جوایز به صادرکنندگان نمونه استانی می پردازند و صادرات دلایل بازاریابی جایگاه چندان در این مقالات نداشته اند.
البته شایان ذکر است که در خشکبار به طور کلی و بعضی از اقلام آن مانند گردو و بادام تحقیقاتی انجام شده است که به چند مورد آن اشاره شده است.
وضعیت صادرات میوه و خشکبار خراسان به ترکمنستان/ علی محمد زاده
دانشگاه شهید بهشتی تهران – سال 1374
در ای پژوهش به مشکلات صادرتا میوه و خشکبار استان خراسان به ترکمنستان به عنوان موضوع تحقیق پرداخته شده است. فرضیاتی که پژوهش برای آن صورت گرفته است عبارت است از:
الف)یکی ازدلایل پایین آمدن صادرات میوه و خشکبار خراسان به ترکمنستان صنعت سیستم بسته بندی محصول است.
ب) یکی از دلایل پایین آمدن صادرات میوه و خشکبار استان خراسان به ترکمنستان عدم وجود سرمایه گذرای ثابت در کشور ترکمنستان از سوی کشور ایران است.
بررسی زمینه صادرات خشکبار ایران(گردو) در استان همدان است. / یوسف کزازی- دانشگاه تهران سال 1374
این تحقیق برنامه ریزی در تولید را از مهمترین عوامل دانسته است. لذا در تولید خشکبار تفرایی طولانی بردن بهره برداری و سرمایه گذاری را ملاک تحقیق قرار داده اند.
بیشتر به انتخاب نهال از زمین مناسب و روشهای صحیح برداشت و آموزش کارکنان پرداخته است و مسائل بازاریابی جایگاه چندانی در آن نداشته است.
3) بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران/ رضا رضایی صومعه- دانشگاه تربیت مدرس سال 1379
در این تحقیق توابع عرضه و تقاضا صادرات مورد مطالعه قرار گرفته است و کشمکشهای عرضه و تقاضای صادرات نسبت به عوامل موثر محاسبه شده است.
4- بررسی تاثیر سیاست های ارزی و تجاری بر تولید و صادرات پسته ایران/ محمدرضا حسینی پور- دانشگاه تربیت مدرس سال 1380
5- ارائه مقاله ای در مورد تولید انگور و مقایسه آن با سایر استانهای دیگر از کاشت تا برداشت/ محمدرضا کولیوند- اداره جهاد کشاورزی
این تحقیق درخصوص افزایش عملکرد با روشهای اصلاح و احیاء باغات، تغذیه آموزش باغداری اشاره شده است در سال 1387
6- ارائه مقاله ای دیگر در مورد صادرات کشمش شهرستان ملایر که به بررسی مشکلات، نقاط قوت و ضعف صادرات اشاره شده است/
اداره بازرگانی شهرستان ملایر سال 1388
7- بررسی دلایل کاهش صادرات پسته ایران/ مریم تلاوتی- دانشگاه اراک- سال 1387
8- بررسی موانع کاهش صادرات خشکبار/ حسین خلیلی- سال 1382
مدل تحلیلی تحقیق
از نظر بازاریابی فروش یک محصول هنگامی با موفقیت رو به رو خواهد شد که این محصول به درستی بتواند نیازها و خواسته های مشتریان بازار هدف را برآورده سازد. برای تحقق اهداف سازمان در قالب فلسفه بازاریابی، سازمان نیازمند برنامه جامع بازاریابی است که این برنامه از طریق بکارگیری صحیح ابزارهای بازاریابی تحقق پذیر می باشد (کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ-گری 1379 )
1-5-1 مدل تحلیلی تحقیق
متغیر مستقل متغیر وابسته
قیمت گذاری نامناسب مناسب |
کاهش صادرات کشمش کشمش کشمش |
عدم استفاده از تبلیغات |
ضعف در بسته بندی |
عدم توجه به کیفیت یکنواخت یکنواختیکنواخت |
عدم عرضه محصول از طریق نمایندگی های فروشی
|
عدم حمایت صادر کنندگان توسط نمایندگی های تجاری خارج از کشور
|
(خلیلی، 1380، ص5)
1-5-1 مدل تحلیلی تحقیق
فرضیه های تحقیق
عوامل متعددی میزان صادرات یک محصول را تحت تاثیر قرار می دهد که بررسی تک تک آنها در این تحقیق امکان پذیر نیست. اما در این تحقیق سعی شده عوامل موثر بر میزان صادرات از دیدگاه صادرکنندگان با توجه به امیخته بازاریابی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. بنابراین، با توجه به مدل تحلیلی، مطالعات و مصاحبه های انجام شده با تولیدکنندگان فرضیات زیر مورد آزمون قرار می گیرد.
- قیمت گذاری نامناسب کشمش با کاهش صادرات آن رابطه دارد.
- عدم حمایت صادرکنندگان توسط نمایندگی های تجاری خارج از کشور با کاهش صادرات کشمش رابطه دارد.
- عدم استفاده از تبلیغات برون مرزی برای کشمش با کاهش صادرات رابطه دارد.
- ضعف در بسته بندی با توجه به نوع مصرف(کالای مصرفی، کالای صنعتی) با کاهش صادرات کشمش رابطه دارد.
- عدم توجه به کیفیت یکنواخت و مستمر محصول با کاهش صادرات رابطه دارد.
- عدم عرضه کشمش ازطریق نمایندگی های فروش محصولات مشابه در کشورهای وارد کننده با کاهش صادرات آن رابطه دارد.
متغیرهای مستقل
- قیمت
- تبلیغات
- بسته بندی
- کیفیت یکنواخت
- نمایندگی های فروش
- حمایت صادرکنندگان توسط نمایندگی های خارج از کشور
متغیرهای وابسته
دلایل کاهش صادرات
اهداف اساسی از انجام تحقیق
هدف از انجام این تحقیق همچنان که از عنوان واضح است، در وهله ی اول بررسی علل کاهش صادرات کشمش در سال 1388 و ادامه این روند در سال 1390 با توجه به آمیخته بازاریابی می باشد.
اهداف بعدی تحقیق
- شناخت مشکلات و دلایل کاهش صادرات
- ارائه راهکارهای رفع این مشکلات و موانع
- ارائه چهارچوبی مناسب برای برنامه ریزی های بازاریابی و صادات کشمش
روش تحقیق
برای اتجام این تحقیق از روش توصیفی پیمایشی استفاده می شود. این روش از طریق گردآوری اطلاعات و نظرات و منابع مختلف و تجزیه تحلیل آنها صورت میگیرد.
روش گردآوری اطلاعات
ابزارهای مختلفی برای جمع آوری داده ها وجود دارند. ابزارهایی چون مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و بررسی اسناد و مدارک که هر یک از این ابزارها دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود می باشند.
اما انتخاب ابزارهای گردآوری اطلاعات باید با توجه به ماهیت تحقیق و فرضیه های بیان شده صورت گیرد تا اعتبار پژوهش دچار خدشه نشود. اطلاعات این تحقیق با استفاده از روش های زیر کسب شده اند:
- مطالعه کتابخانه ای، بررسی کلی موضوع از جنبه های مختلف
- استفاده از اطلاعات موحود در شبکه جهانی اینترنت
- نظر خواهی از صادرکنندگان و دست اندرکاران صادرات به وسیله ی پرسشنامه.
- بررسی آمار، مدارک و مکاتبات موجود در این زمینه در اداره ها و سازمان های ذیربط.
قلمرو تحقیق
قلمروی موضوعی: قلمرو موضوعی تحقیق بررسی دلایل کاهش صادرات کشمش ایران از دیدگاه مدیران عامل شرکت های صادر کننده کشمش در شهرستان ملایر می باشد.
قلمروی مکانی: قلمروی مکانی در این تحقیق محدود به شرکت های صادر کننده کشمش در شهرستان ملایر می باشد.
قلمروی زمانی: آمار و اطلاعات داخلی مورد استفاده این تحقیق مربوط به سالهای 1388 تا پایان سال 1390 می باشد و اطلاعات خارجی آن مربوط به سالهای 2008 تا پایان سال 2011 می باشد.
جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل صادرکنندگان کشمش در شهرستان ملایر می باشد. از آنجا که تعداد جامعه مورد بررسی محدود و دسترسی به کلیه افراد آن امکان پذیر است، در این تحقیق برای جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است.